Sökning: "att bli bedömd"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden att bli bedömd.

  1. 1. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lovisa Lindholm; Hanna Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Summativ bedömning; motivation; elevers självbild; elever i behov av stöd; lärares erfarenheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER

  2. 2. Barn och ungdomars psykiska hälsa i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Evelina Ramstedt; Elin Holm Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Children; Youths; School; Mental health; Mental illnes; Stress; Barn; Ungdomar; Skola; Psykisk hälsa; Psykisk ohälsa; Stress;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen är en kvalitativ studie. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och ungdomar idag, även kraven i skolan och i samhället har ökat. Sociala medier och barns ökande skärmtid har också en negativ inverkan på barn och ungdomars psykiska mående. LÄS MER

  3. 3. En jämförande studie mellan single-item-mätning med Borg centiMax skalan® och SPIN för social ångest

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Malin Kvaernå; Jennifer Larsén; [2023]
    Nyckelord :Borg centiMax; social ångest; single-item; multi-item; SPIN; SÅS-MI-cM; SÅ-SI-cM;

    Sammanfattning : Social ångest beskrivs som en obehagskänsla kopplat till sociala situationer där individen upplever en risk att bli negativt bedömd av andra (APA, 2013).Det finns ett stort behov av att effektivisera mätning av social ångest samt att på ett precist sätt mäta dess symtom. LÄS MER

  4. 4. Elevers talrädsla i gymnasiet : En kvalitativ studie om hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helin Levin; [2023]
    Nyckelord :Gymnasiet; Kvalitativ; Muntlig framställning; Svenska 3; Strategier; Talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet. Studien syftar även till att undersöka vilken typ av stöd och vilka strategier elever behöver samt hur lärare kan hjälpa elever att övervinna talrädsla för att öka deras självförtroende i samband med undervisningen i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. Mitt barn har epilepsi : En litteraturstudie som beskriver vårdnadshavares erfarenheter då barnet har epilepsi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Elin Thorén Kornelius; Camilla Gardell; [2020]
    Nyckelord :Epilepsy; Children; Parents; Caregivers; Experiences; Epilepsi; Barn; Föräldrar; Vårdnadshavare; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns ca 10,000 barn i Sverige med diagnosen epilepsi. Sjukdomen karakteriseras av okontrollerad elektrisk aktivitet i hjärnans nervceller. När ett barn drabbas av epilepsi drabbas även vårdnadshavarna på olika sätt. Familjen är ett system som påverkar varandra vilket kan vara både positivt och negativt. LÄS MER