Sökning: "att bryta heteronormen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden att bryta heteronormen.

  1. 1. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  2. 2. Förmänskligade djur, familjekonstellationer och goda intentioner i normbrytande bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Arthursson; Hanna Svensson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Förmänskligade djur; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Socialkonstruktivism; Vithet;

    Sammanfattning : En betydelsefull effekt av förskollärares val av böcker för barn är att en bok förmedlar normer till barn. Denna uppsats syfte har varit att undersöka hur bild och text framställer normer i normbrytande bilderböcker. LÄS MER

  3. 3. Alla är vi jämlika – men syns vi lika mycket? En granskning av svenska gymnasieläroböcker i fysik utifrån aspekterna kön, etnicitet, funktionsnedsättning och heteronorm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lukasz Michalak; [2015]
    Nyckelord :läroboksanalys; fysik; gymnasieskola; genus; kön; etnicitet; funktionsnedsättning; heteronorm;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka synligheten för potentiellt marginaliserade sociala grupper (kvinnor, utlänningar, personer med funktionsnedsättning och personer som bryter mot heteronormen) i vanligt använda svenska gymnasieläroböcker i fysik: tre nutida och en från 1990-talet. Böckerna analyseras var för sig med utgångspunkt i en speciellt utarbetad kodningsmanual. LÄS MER

  4. 4. Att bryta heteronormen redan i förskolan : En undersökning av huruvida bilderböcker som bryter mot heteronormen används i förskolan och hur utbudet ser ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Adolfsson; [2012]
    Nyckelord :Heteronorm; förskola; barnlitteratur; bilderböcker; bokförlag;

    Sammanfattning : I denna uppsats har medvetenheten kring begreppet heteronorm i förskolan undersökts genom intervjuer med pedagoger på tre olika förskolor. Även utbudet av bilderböcker som bryter mot heteronormen har undersökts och en inventering har genomförts. LÄS MER

  5. 5. Villkoren för att synas : En queerteoretisk studie av litauiska hbt-aktivisters dagliga arbete

    Kandidat-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Anna Dahlbeck; [2010]
    Nyckelord :Sexualitet; identitet; kön; Pride; aktivism; queerteori;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur det är att arbeta som hbt-aktivist i Litauen, och redogör för hur man som aktivist förbereder sig inför landets första Prideparad: Baltic Pride. Uppsatsens syfte är att ur ett queerteoretiskt perspektiv undersöka hur litauiska hbt-aktivister arbetar för att synliggöras som grupp. LÄS MER