Sökning: "att cykla"
Visar resultat 16 - 20 av 146 uppsatser innehållade orden att cykla.
16. Trafiksäkerhet och framkomlighet för cyklister i korsningar - En analys av korsningar i Malmö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : För att nå Sveriges transportpolitiska mål är krävs det att fler väljer cykeln som huvudsakligt färdmedel. Genom att prioritera cyklisters trafiksäkerhet och framkomlighet ökar attraktiviteten vilket gör att fler väljer att cykla. LÄS MER
17. Att uppleva och omges av kamratreltioner på fritidshemmet : Ur elevens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få elevernas perspektiv på hur eleverna upplever kam- ratrelationerna samt hur lärare i fritidshem bör arbeta med detta på fritidshemmet. Vi har genomfört intervjuer med tolv elever på två olika fritidshem där eleverna gick i årskurs 3. LÄS MER
18. Human Activity Recognition and Step Counter Using Smartphone Sensor Data
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Human Activity Recognition (HAR) is a growing field of research concerned with classifying human activities from sensor data. Modern smartphones contain numerous sensors that could be used to identify the physical activities of the smartphone wearer, which could have applications in sectors such as healthcare, eldercare, and fitness. LÄS MER
19. Säkrare korsningsutformningar för cyklister : En fallstudie i korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan
Kandidat-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : Med ett större fokus på hållbarhet i urbana miljöer spelar cyklande större roll i processen. Men för att få allt fler människor att cykla krävs säkrare och separerade cykelbanor. LÄS MER
20. Avdrag eller reduktion? Det är frågan.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I juni 2022 röstades ett lagförslag igenom i riksdagen vilket resulterade i att det kostnadsbaserade avdraget för resor till och från arbetet (arbetsresor) ändrades om i grunden till att vara en färdmedelsneutral och avståndsbaserad skattereduktion. Innan de nya reglerna hann träda i kraft den 1 januari 2023 ändrade sig riksdagen och röstade i stället igenom ett förstärkt reseavdrag med höjda schablonbelopp, vilket är gällande rätt idag. LÄS MER