Sökning: "att få mvg"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden att få mvg.
1. Textbedömning och kvantitativa mått. En undersökning av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhållande till betyg.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna uppsats undersöks sambandet mellan olika typer av språkliga drag och betygsättning av elevtexter. Syftet med studien är att beskriva och förklara kvantitativa aspekter av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i förhållande till betyg i nationella prov i svenska. LÄS MER
2. Förväntningars betydelse för elevers resultat i matematik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med studien är att undersöka om nivåmarkeringar av uppgifter på prov påverkarelevernas förväntningar på att klara av dem och om detta i sin tur leder till att de presterarsämre.TeoriStudien byggs på attributionsteori, delar ur social kognitiv teori – med tyngdpunkt på self-efficacy, och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
3. Frukost Probably the best meal of the day : - En kvantitativ studie om frukostens betydelse för elevers prestation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här kvantitativa studien genomfördes med enkäter som elever på gymnasiet svarat på. Syftet med föreliggande undersökning är att få en inblick i gymnasieelevers frukostvanor och hur dessa kan påverka dem i fråga om prestation under lektionerna i Idrott och hälsa. LÄS MER
4. ”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektiveteoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömningi allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftligaomdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa?Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad läraretänker om bedömning. LÄS MER
5. Slår motivation klass? : en kvantitativ studie om hur icke-kognitiva faktorer samvarierar med betyget i Idrott och hälsa.
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att utifrån ett interaktionistiskt perspektiv statistiskt testa tidigare studiers undersökta icke-kognitiva faktorer som eventuellt kan samvariera med betyget i ämnet Idrott och hälsa. I hur hög grad korrelerar de icke-kognitiva faktorerna med betyg i ämnet Idrott och hälsa? Hur ser eventuella skillnader ut mellan betygsgrupperna sett till elevernas skattning av de icke-kognitiva faktorerna? Metod: Vi har i vår studie använt oss av en kvantitativ metod för att få en övergripande bild av vårt undersökningsområde samt för att kunna testa vårt resultat statistiskt. LÄS MER