Sökning: "att få mvg"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden att få mvg.

  1. 1. Textbedömning och kvantitativa mått. En undersökning av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhållande till betyg.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Erika Kiland; [2012-10-29]
    Nyckelord :elevtexter; kvantitativ textanalys; nationella prov; textbedömning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks sambandet mellan olika typer av språkliga drag och betygsättning av elevtexter. Syftet med studien är att beskriva och förklara kvantitativa aspekter av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i förhållande till betyg i nationella prov i svenska. LÄS MER

  2. 2. Förväntningars betydelse för elevers resultat i matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stefan Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Förväntningar; förväntan om framgång; self-efficac;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med studien är att undersöka om nivåmarkeringar av uppgifter på prov påverkarelevernas förväntningar på att klara av dem och om detta i sin tur leder till att de presterarsämre.TeoriStudien byggs på attributionsteori, delar ur social kognitiv teori – med tyngdpunkt på self-efficacy, och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Frukost Probably the best meal of the day : - En kvantitativ studie om frukostens betydelse för elevers prestation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Eriksson; Björn Kloow; [2012]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; frukost och prestation;

    Sammanfattning : Den här kvantitativa studien genomfördes med enkäter som elever på gymnasiet svarat på. Syftet med föreliggande undersökning är att få en inblick i gymnasieelevers frukostvanor och hur dessa kan påverka dem i fråga om prestation under lektionerna i Idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen

    C-uppsats,

    Författare :Matilda Forsberg; Lina Ydregården; [2011]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; skriftliga omdömen; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektiveteoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömningi allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftligaomdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa?Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad läraretänker om bedömning. LÄS MER

  5. 5. Slår motivation klass? : en kvantitativ studie om hur icke-kognitiva faktorer samvarierar med betyget i Idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ted Bruzelius; Fredrik von Tell; [2011]
    Nyckelord :Påverkansfaktorer; Betyg; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att utifrån ett interaktionistiskt perspektiv statistiskt testa tidigare studiers undersökta icke-kognitiva faktorer som eventuellt kan samvariera med betyget i ämnet Idrott och hälsa. I hur hög grad korrelerar de icke-kognitiva faktorerna med betyg i ämnet Idrott och hälsa? Hur ser eventuella skillnader ut mellan betygsgrupperna sett till elevernas skattning av de icke-kognitiva faktorerna?   Metod: Vi har i vår studie använt oss av en kvantitativ metod för att få en övergripande bild av vårt undersökningsområde samt för att kunna testa vårt resultat statistiskt. LÄS MER