Sökning: "att följa modet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden att följa modet.

  1. 1. “Timeless or Tacky?” : En kvalitativ studie om tidlöst mode på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabella Sigurdson; Julia Högne; [2023]
    Nyckelord :timeless fashion; social media; trends; fashion; consumption; longevity.; tidlöst mode; sociala medier; trender; mode; konsumtion; långvarighet.;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från den aktuella trenden tidlöst mode som utspelar sig på sociala medier, framförallt på Tiktok och Youtube. Modeindustrin har på grund av sociala medier förändrats avsevärt och har möjliggjort en ökad hastighet för förändringar och spridning av mode. LÄS MER

  2. 2. Att följa sitt hjärta : Modet att göra det som känns rätt

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Lacourt; [2017]
    Nyckelord :heart; mindfulness; stress; fears; courage;

    Sammanfattning : Då det verkar finnas begränsat med forskning kring människors upplevelse av ”att följa sitt hjärta”, samt hinder och förutsättningar för det, syftade denna studie till att hitta de gemensamma dragen för detta fenomen. En kvalitativ metod med induktiv ansats användes för att studera respondenternas livsvärld. LÄS MER

  3. 3. Vikten att följa trender - en inköpares dilemma? : En tvärsnittsstudie om beslutsfattandet inom svenska modeföretags inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Sundqvist; Annie Wrang; [2014]
    Nyckelord :Trends; Trend analysis; Trend forecasting agencies; Decision; Risks; Uncertainty; Purchasing; Fashion company; Fashion Industry.; Trender; Trendanalyser; Trendbyråer; Beslut; Risk; Osäkerhet; Inköp; Modeföretag; Modebranschen;

    Sammanfattning : Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av trender samtidigt som trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Vikten att följa trender : en inköpares dilemma?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :LOVISA SUNDQVIST; ANNIE WRANG; [2014]
    Nyckelord :Trender; Trendanalyser; Trendbyråer; Risk; Modebranschen; Beslut; Osäkerhet; Inköp; Modeföretag;

    Sammanfattning : Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av trender samtidigt som trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Skänka eller slänga? Unga kvinnors syn på avyttring av kläder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Amelie Björnman; Irma Kaloper; [2012]
    Nyckelord :Kvinnor; konsumtion; kläder; avyttringsalternativ; avyttringsbeslut;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle där trender ständigt förändras, vilket medfört att konsumenter alltid efterfrågar det senaste som finns på marknaden. Klädföretag tillhör den bransch där det populära ”fast fashion” modet blivit alltmer vanligare och innebär att nya klädkollektioner erbjuds från vecka till vecka. LÄS MER