Sökning: "att förebygga mobbning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden att förebygga mobbning i förskolan.

  1. 1. Mobbning mellan barn i förskolan : Förskollärare och förskollärarstudenters upplevda kunskap om konflikter och kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cathrin Hjalmarsson; Anja Wernersson; [2022]
    Nyckelord :Agens; Förskollärare; Konflikter; Kränkande behandling; Mobbning; Självtilltro;

    Sammanfattning : Mobbning är ett omtalat fenomen i grundskolan men sällan hörs fenomenet i samma utsträckning i förskolans verksamhet, trots att forskning styrker dess relevans. Frågan blir därför om förskollärare bär med sig den kunskap som krävs för att motverka och förebygga mobbning mellan barn. LÄS MER

  2. 2. Stopp, det är inte okej! : Stopphanden: en metod för att förebygga kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Granström; Daniela Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; förebygga; kränkande behandling; mobbning; Stopphanden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur användningen av Stopphanden beskrivs som en strategi för att förebygga kränkande behandling i förskolan, samt vilka för- och nackdelar förskollärarna och rektorn anser att det finns med Stopphanden. För att ta reda på detta har vi ställt oss dessa frågor: Vad är förskollärarens roll i arbetet kring Stopphanden? På vilka sätt beskriver förskollärare och rektor att Stopphanden används för att förebygga kränkande behandling? Vilka effekter av Stopphanden beskrivs som centrala i intervjuerna? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet eftersom det passade studiens syfte bäst. LÄS MER

  3. 3. ”Nu blev jag rädd, de får inte göra såhär mot mig!” : Ett examensarbete om mobbning i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Byström; Daniella Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; förskola; kränkande behandling; barn;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om förekomsten av mobbning i förskolan samt vilken syn förskollärarna har på mobbning och hur de arbetar för att förebygga och åtgärda det. Uppsatsen har en form av en fallstudie i en förskola. De kvalitativa intervjuerna analyserades med innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Mobbning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas uppfattning om mobbning och dess förekomst i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelica Motor; Nida Shahid; [2015]
    Nyckelord :Bullying; preschool; preschool teachers perception; prevention; Mobbning; förskolan; förskollärarnas uppfattning; förebyggande arbetsätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka insikten kring mobbning i förskolan. Vi är medvetna om att mobbning uppmärksammats i skolan och finner därmed intresse i att ta reda på om det även förekommer i förskolan. Våra frågeställningar utgår från hur förskollärarna uppfattar mobbning och på vilket sätt det förekommer. LÄS MER

  5. 5. Tidigt förebyggande arbete mot mobbning : En studie om pedagogers syn på hur förskolor arbetar förebyggande mot mobbning

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Isabell Turfors; [2014]
    Nyckelord :Preeschool; Bullying; Förskola; Mobbning och Förebygga mobbning;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från syftet att studera pedagogernas syn på mobbning i förskolan samt hur förskolorna arbetar med att förebygga mobbning. Resultatet har visat att samtliga förskolor som deltagit i undersökningen arbetar med att förebygga mobbning. LÄS MER