Sökning: "att fostra samhällsmedborgare"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden att fostra samhällsmedborgare.
1. Fostrans Gränser. Anmälningar mot folkskollärare i Göteborgs kommun mellan 1921 och 1948
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Jag har i denna studie undersökt 29 anmälningar mot folkskollärare som gjorts i Göteborgs stad mellan åren 1921 och 1948. Syftet har varit att granska vilka normer om lärare och deras fostransuppdrag som framkommit ur materialet. LÄS MER
2. Man gör det inte för att tjäna på det själv, utan för att hjälpa till : Det medborgerliga engagemangets innebörd och värde enligt unga elever i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den svenska gymnasieskolan ska uppmuntra och fostra elever till att bli aktiva samhällsmedborgare, samtidigt som elevernas rätt att engagera sig på olika sätt i nutiden debatteras. Ungas möjligheter att göra sina röster hörda är enligt forskningen låg, samtidigt som tidigare forskning inte fokuserat på elevernas syn på medborgerligt engagemang. LÄS MER
3. Litterundervisning för ett demokratiskt samhälle : En kvalitativ studie om svensklärares syn på litteraturundervisningen i samband med skolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om litteraturundervisningens betydelse och svensklärares uppfattningar om hur man kanförverkliga demokratiuppdraget i svenskämnet. Ansatsen är kvalitativ och tillvägagångsättet är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Lärares demokratiarbete i årskurs F-3 : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar för att främja elevinflytande i klassrummet genom läran om demokrati
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : A qualitative study on how teachers actively work to promote student influence in the classroom through the teaching of and through democracy from the perspective of five F-3 teachers. ... LÄS MER
5. Hur levande djur i undervisningen öppnarmöjligheter för lärande : En pragmatisk kvalitativ intervjustudie med fokus på F-3lärares beskrivningar av autentisk biologiundervisning medlevande djur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka F-3 lärares syfte med autentisk biologiundervisningsom innefattar levande djur, och hur de arbetar för att främja elevers förståelse förbiologiska begrepp som kopplar till djurs livscykler. Undersökningen baseras påkvalitativa intervjuer med sju behöriga och undervisande F-3 lärare som valts utmed hjälp av snöbollsmetoden. LÄS MER