Sökning: "att göra skillnad i matematikundervisningen"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden att göra skillnad i matematikundervisningen.
1. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om differentiering i matematikundervisningen i helklass : En intervjustudie med åtta matematiklärare på låg- och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematiklärares uppfattningar av utmaningar för differentieringen av undervisningen i helklass samt erfarenheter av att utforma undervisningen så att den tillgodoser alla elevers behov. För att svara på studiens syfte har vi valt en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER
3. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER
4. Matematiklärares uppfattningar kring gymnasieskolors organisation av grupper i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : En betydelsefull åtgärd för elever i svårigheter är att insatserna riktas mot att skapa en god lärmiljö. För att nå fler elever är det väsentligt om insatserna riktas till alla skolans elever. I gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) framgår det inte hur skolorna ska organisera grupper för att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER
5. Hur elevers lärande i matematik i årskurs 4-6 påverkas av ett matematiskt kortspel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie undersöker hur ett matematiskt kortspel påverkar elevers lärande i årskurs 4-6. Jag ville ta reda på vilken inverkan som det matematiska kortspelet SocioMath hade på de elever som spelade det. LÄS MER