Sökning: "att göra skillnad i matematikundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden att göra skillnad i matematikundervisningen.

  1. 1. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om differentiering i matematikundervisningen i helklass : En intervjustudie med åtta matematiklärare på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Meral Olgun; Karin Winblad; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; differentiering; lärmiljö; varierat arbetssätt; inkludering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematiklärares uppfattningar av utmaningar för differentieringen av undervisningen i helklass samt erfarenheter av att utforma undervisningen så att den tillgodoser alla elevers behov. För att svara på studiens syfte har vi valt en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  3. 3. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares uppfattningar kring gymnasieskolors organisation av grupper i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Florén; [2021]
    Nyckelord :grupper; gymnasium; matematik; matematiksvårigheter; organisation;

    Sammanfattning : En betydelsefull åtgärd för elever i svårigheter är att insatserna riktas mot att skapa en god lärmiljö. För att nå fler elever är det väsentligt om insatserna riktas till alla skolans elever. I gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) framgår det inte hur skolorna ska organisera grupper för att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Hur elevers lärande i matematik i årskurs 4-6 påverkas av ett matematiskt kortspel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Patrick Ebson; [2018-02-07]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; kortspel; matematik; 4-6; sociokulturellt lärande; Vygotsky; brädspel;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett matematiskt kortspel påverkar elevers lärande i årskurs 4-6. Jag ville ta reda på vilken inverkan som det matematiska kortspelet SocioMath hade på de elever som spelade det. LÄS MER