Sökning: "att ge telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden att ge telefonrådgivning.

  1. 1. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors handlingar för att verka vårdande inom primärvårdens telefonrådgivning : En kritisk incident studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Henrik Bergström; [2023]
    Nyckelord :Actions; Carers; Nurse; Primary Care; Telephone Counseling; Handlingar; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom primärvården är det vanligt att kontakten med den vårdsökande sker genom telefonrådgivningen. Möjligheten för fysiska möten minskar där sjuksköterskor behöver agera vårdande under andra förutsättningar än dem som de tidigare varit vana vid. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till äldre patienter inom primärvården : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Fagerström; Maria Hanna; [2023]
    Nyckelord :Older people; experience; interview study; nurse; telephone counseling; Intervjustudie; sjuksköterska; telefonrådgivning; upplevelse; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund  Telefonrådgivning är idag en viktig del i primärvårdens verksamhet. Det är ett utmanande arbete där det inte går att se eller undersöka patienten. Forskning kring telefonrådgivning riktad till äldre patienter är skral och fokuserar inte på sjuksköterskans perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Hej, jag skulle behöva råd angående mitt barn" : Distriktssköterskors erfarenheter av telefonrådgivning med föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Wahlberg; Evelina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Distriktssköterska; erfarenhet; omvårdnad; telefonrådgivning; föräldrastöd; primärvård; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning till föräldrar som ringer in för deras barn är vanligt förekommande i distriktssköterskans arbete på hälsocentral. Att ge råd till föräldrar via telefonär en komplex situation som innebär att en person talar för någon annans räkning om dennes mående och symtom. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars upplevelse av sjuksköterskors stöd via telefonrådgivning : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Anna Flodqvist; Ann-Kristine Adrelius; [2022]
    Nyckelord :Communication; nursing care; parents experiences; support; telephone counseling; Föräldrars upplevelser; Kommunikation; Omvårdnad; Stöd; Telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivningen har en betydande roll för människor att komma i kontakt med sjukvården. Den rådgivning som ges idag har till viss del ersatt fysiska besök. Sjuksköterskans uppgift i telefonrådgivningen är att skapa relationer och kommunicera med personer som söker vård, bedöma vårdbehov och utgöra ett stöd. LÄS MER