Sökning: "att gilla"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden att gilla.

  1. 1. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  2. 2. Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri? Ett konstnärligt sökande efter teaterns unika potentialer som konstform

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Nikola Borggård Gavanozov; [2023-07-03]
    Nyckelord :teater; skådespeleri; scenisk gestaltning; Skådespelartekniker; Skådespelarmetoder; Kroppen; Hjärnan; Tro; Religion; Verklighetens magi;

    Sammanfattning : Med avstamp i en fråga som jag initialt formulerade Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri ger jag mig ut i ett sökande efter att fånga och om möjligt med ord beskriva konstformen vi kallar skådespeleri, dess fulla potential och hur man skulle kunna gå till väga för att uppnå den. Min startpunkt i det här arbetet har varit en frustration över sakernas tillstånd och en upplevelse som scenkonstnär av att vi i det svenska teaterklimatet inte i tillräcklig grad lyckas använda oss av det där som gör just teaterrummet och teaterupplevelsen unik. LÄS MER

  3. 3. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. TikTok-fällan, vad går att lita på? : En undersökning om generation Z och deras förmåga att källkritiskt granska samhällsnyttig information på TikTok

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Engla Sigeback; Jennifer Olsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Generation Z; source criticism; socially useful information; algorithm; filter bubbles; misinformation; TikTok; generation Z; källkritik; samhällsnyttig information; algoritm; filterbubblor; desinformation;

    Sammanfattning : TikTok är en snabbt växande plattform som främst används av generation Z. Innehållet på plattformen har förändrats de senaste åren, där det har gått från att i störst del bestå av dans och musik till att numera även beröra ämnen som politik, aktivism och nyheter. LÄS MER

  5. 5. Kundengagemang i sociala medier: : En kvantitativ undersökning om hur Instagram skapar kundengagemang

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik; Mälardalens universitet

    Författare :Rebecka Frank; Cesanna Bergenrot; Cassandra Collin; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; Personalisering; Förtroende; Interaktion; Kundengagemang; Direkt engagemang; Indirekt engagemang.;

    Sammanfattning : Personlig respons och förtroende är viktiga faktorer för att kunder ska klicka´gilla´och handla från företaget. Personalisering påverkar köpbeslut och att kunden ska klicka ´gilla´ men har mindre inverkan på att dela och kommentera. Genom att svara på DM och kommentarer är viktigt för att bemöta kunden personligen. LÄS MER