Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 262 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. SJUKSKÖTERSKANS OMVÅRDNADSÅTGÄRDER UNDER OCH EFTER ETT HJÄRTSTOPP INOM HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Ett hjärtstopp innebär att en persons hjärta av någon anledning har upphört att slå. Det krävs omedelbara insatser för att den drabbade ska ha så bra chans att överleva som möjligt, men trots detta är överlevnadschansen låg. LÄS MER
2. Unga mäns tankar om fertilitet mot bakgrund av en fertilitetsposter -En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på låg kunskap gällande fertilitet, i synnerhet hos unga män. Medelåldern för förstagångsföräldrar ökar och man kan se att personer senarelägger barnafödandet till förmån för utbildning och karriär. LÄS MER
3. "Jag hade önskat att andra ville veta mer" : En kvalitativ studie om hur personer med NPF-diagnos upplever arbetsmiljön
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap och förståelse för hur personer med NPF-diagnoserupplever den psykosociala och fysiska arbetsmiljön. För att besvara syftet användes krav-, kontrolloch stödmodellen som ett verktyg för att undersöka upplevelsen av den psykosociala arbetsmiljön ochhur det påverkade hälsan. LÄS MER
4. Språkutveckling i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Språkutveckling och lek är stora och viktiga områden i förskolans verksamhet. Förskollärare bör vara medvetna om och ha kunskap kring att arbeta med språkutveckling i stimulerande miljöer där barn känner sig trygga. LÄS MER
5. ”Om jag kan några ord på barnens modersmål, de viktigaste orden, kanske jag kan möta barns viktiga behov” : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i både svenska och modersmål i förskolan. Studien har en kvalitativ forskningsinsats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling. LÄS MER