Sökning: "att ha kunskap att veta"

Visar resultat 21 - 25 av 262 uppsatser innehållade orden att ha kunskap att veta.

  1. 21. Svenska samhällsaktörers arbete med unga kvinnor i gäng : En kvalitativ studie om socialtjänsten, polisen och den öppna fritidsverksamhetens förståelse och tolkningar med fokus på villkor i arbetet.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Adriana Grdelaj; Anna Strömberg; [2022]
    Nyckelord :Gängkriminalitet; unga kvinnor; socialtjänst; polis; öppen fritidsverksamhet; svenska samhällsaktörer; villkor i arbetet; roll och ansvar; utmaningar och hinder; könsskillnader;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett allt mer uppmärksammat fenomen i samhället och denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur samhällsaktörerna socialtjänst, polis och fritidsverksamhet förstår och tolkar sitt arbete med unga kvinnor i gängkriminalitet utifrån de villkor som finns i arbetet. Detta besvaras genom att studera vilken roll och ansvar de yrkesverksamma ser sig ha i arbetet, vad de ser för utmaningar och hinder samt om arbetet med unga kvinnor respektive män i gäng skiljer sig åt. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter i sent palliativt skede : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Dalia Hellmark; Leila Oghabneshin; [2022]
    Nyckelord :sjusköterskans upplevelser; livets slutskede; palliativ vård; kvalitativ analys; omvårdnad; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor kommer någon gång under sitt yrkesliv möta patienter som är i livets slutskede, vilket innebär ett stort ansvar och en stor händelse. Att främja livskvalitet och lindra lidandet är en viktig del av omvårdnaden men även att vara nära, har en god kommunikation och stödja patienten och närstående är viktiga delar som ligger i sjuksköterskans uppgift. LÄS MER

  3. 23. Klimatanpassning på privat kvartersmark - En studie av privata fastighetsbolags hinder och drivkrafter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Simon Isberg; [2022]
    Nyckelord :climate change adaptation; property management; barriers; driving forces; dialogues; regulations; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The consequences of climate change are already affecting the built environment and adaptation to these effects must be addressed by both public and private actors. In Sweden private actors have an important role to play as they are responsible for addressing their climate adaptation or accept the consequences. LÄS MER

  4. 24. Elevinflytande och demokratiarbete i särskolan : En kvalitativ studie om lärarens syn på elevers inflytande i det demokratiska arbetet inom särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2022]
    Nyckelord :Compulsory Special School; Democracy Work; Student Influence; Convention on the Rights of the Child; Neuropsychiatric Disabilities; Grundsärskolan; Demokratiarbete; Elevinflytande; Barnkonvention; Neuropsykiatriska funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare inom särskolan jobbar och reflekterar över praxisnära arbete som berör elevdemokrati och elevinflytande. Studien har genomförts i form av gruppintervjuer där totalt sju verksamma lärare på en grundsärskola i mellersta Sverige har deltagit. LÄS MER

  5. 25. Undervisning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar av undervisning i förskolan och de kunskaper och kompetenser som krävs för att undervisa förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fatima Kasic; Nathalie Denise Popa; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; livslångt lärande; kunskap och kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vad undervisning i förskolan kan innebära och vilka uppfattningar förskollärarna i denna studie har kring de kunskaper och kompetenser som krävs för att undervisa förskolebarn. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där halvstrukturerade intervjuer genomfördes för att samla in det empiriska materialet. LÄS MER