Sökning: "att hantera konflikt i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden att hantera konflikt i skolan.

  1. 1. Lärares perspektiv på konflikter mellan högstadieelever: : En kvalitativ studie om konflikt och konflikthantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emilia Pettersson; Johanna Reinwalds; [2022]
    Nyckelord :conflict management; high school teachers; adolescent; communication; conflict; konflikthantering; högstadielärare; ungdomar; kommunikation; konflikt;

    Sammanfattning : Lärare har en betydelsefull roll inom skolan att inte bara undervisa eleverna utan att hjälpa dem att trivas och må bra i den sociala miljön. För att eleverna ska känna sig trygga i skolan behöver lärare ständigt jobba med konflikthantering vilket kan vara en stor utmaning, speciellt i arbetet med tonåringar. LÄS MER

  2. 2. Konflikter och konflikthantering mellan barn på fritidshem : Intervjuer med pedagoger kring deras upplevelser och lösningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nima Abedi Lahrodi; Sofia Homa; Sara Youssef; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna undersökning bygger på hur pedagoger inom fritidshemmet tolkar konflikter mellan elever samt hur pedagogerna arbetar med konflikthantering. Syftet har varit att undersöka hur konflikter uppstår mellan eleverna och hur de hanteras inom fritidshemsverksamheten utav fritidspedagogerna samt hur synen på konflikter uppfattas. LÄS MER

  3. 3. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering hos högstadieelever : Hur elever i högstadiet beskriver sin egen kunskap och förmåga till konflikthantering i och utanför skolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anette Eriksson; Cariina Sundström; [2020]
    Nyckelord :elevers konflikter; konflikter i högstadiet; konflikthantering i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vad elever på högstadiet beskriver att de har för kunskap om konflikter, konflikthantering samt vilka kunskaper de beskriver att de har för att kunna hantera konflikter i och utanför skolan. Vi gjorde en kvalitativ studie med strukturerade intervjuer med sju elever från fem olika högstadieskolor. LÄS MER

  5. 5. Konflikter på högstadiet : Hur lärare uppfattar att de hanterar och förebygger konflikter som uppstår mellan elever

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nada Aldeeb; Clara Lindberg; [2020]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; fenomenografi; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Att hantera och förebygga konflikter har de senaste åren blivit en allt mer omfattande del i läraryrket. Om konflikter mellan elever inte uppmärksammas eller hanteras kan de komma att ge negativa konsekvenser genom att påverka undervisningen samt elevernas välbefinnande i skolan. LÄS MER