Sökning: "att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen.
1. Fred eller konflikt? : Personaladministrationens arbetssätt för att hantera och förebygga arbetsplatskonflikter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Konflikter på arbetsplatsen är en utmaning som påverkar hela organisationen. Det påverkar inte bara arbetsplatsens mellanmänskliga dynamik, utan även organisationens effektivitet och produktivitet. LÄS MER
2. Konflikthantering på arbetsplatsen : En analys av enhetschefers hantering av personalkonflikter inom äldreomsorg
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur enhetschefer inom särskilda boenden i en medelstor kommun i Norrland hanterar konflikter på arbetsplatsen. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer där en intervjuguide med öppna frågor användes för att ge intervjupersonerna möjlighet att fritt besvara frågorna. LÄS MER
3. "Vi förstår ju förebyggandet av konflikter men det kan ju fortfarande ske" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade mellanstadielärare och deras upplevelser i relation till konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser gällandekonflikthantering i relation till resurser, utmaningar och behov.Studien behandlar frågor kopplat till vilka resurser nyutexaminerade lärare upplever att de fått med sig från lärarutbildningen samt arbetsplatsen, vilka utmaningar de upplever samt vilka behov de nyutexaminerade upplever sig ha. LÄS MER
4. Att känna sig otillräcklig : En litteraturöversikt om sjuksköterskors upplevelser av samvetsstress i vårdandet av äldre
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskans arbete präglas av såväl lagar och förodningar men också av värdegrunder och etiska koder vilket medför ett stort moraliskt ansvar. Samvete beskrivs som en grundläggande förmåga att skilja mellan rätt och fel, och att vara i konflikt med samvetet kan innebära att förlora sin identitet och värdighet. LÄS MER
5. Konflikter på jobbet - ett problem för chefer. Vårdenhetschefers hantering av interpersonella konflikter
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Introduktion Interpersonella konflikter är vanligt på arbetsplatser, vilket har en negativ påverkan på arbetsklimat och trivsel. Även patienternas omvårdnad kan beröras av konflikter i personalgruppen. LÄS MER