Sökning: "att integrera ämnen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden att integrera ämnen i förskolan.

  1. 1. Naturvetenskap är intressant men estetiska uttrycksformer gör naturvetenskapen roligare : Förskollärare beskriver ämnesintegrering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Thorsell; Helena Thurén; [2021]
    Nyckelord :naturvetenskap; estetiska uttrycksformer; ämnesintegrering; attityd; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: I förskolans uppdrag lyfts vikten av såväl estetiska uttrycksformer som naturvetenskap i förskolan och att alla barn ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper inom dessa ämnen. Tidigare forskning visar också att naturvetenskap i kombination med estetiska uttrycksformer bidrar till en lekfull undervisning med ett varierat innehåll och att det resulterar i ett större naturvetenskapligt lärande hos barnen. LÄS MER

  2. 2. Integrering av biologi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ronnia Gustafsson Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Biology in preschool; use of biological concepts; integration of biology; Biologi i förskolan; biologisk begreppsanvändning; integrering av biologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur pedagogers arbetssätt inom biologi skiljer sig åt beroende på barngruppens ålder, samt vilken inställning pedagoger generellt sett har till ämnet. Undersökningsmetoden som är använt i undersökningen är enkäter, då syftet var att göra en kvantitativ studie för att kunna generalisera mitt resultat. LÄS MER

  3. 3. Hur kan förskolemiljön stimulera ett naturvetenskapligt arbetssätt?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Birgitta Ipsonius; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; teknik; förskola; lärmiljö;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om arbetet med naturvetenskap och teknik i förskolan. Metoden är kvalitativ och syftet är att visa hur pedagoger i förskolan kan integrera de naturvetenskapliga ämnena samt teknik i förskolans lärmiljö. Datainsamlingen har skett genom intervjuer, dagboksanteckningar samt inventering av en förskolas lärmiljö. LÄS MER

  4. 4. Sångens roll i förskolan : En studie i hur förskollärare på småbarns- resp. storbarnsavdelningar använder sång som undervisningsmetod.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Näslund; Carina Larsson; [2013]
    Nyckelord :undervisning; förskola; förskollärare; intervju; sång;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte var att belysa förskollärares användning samt motiv för val av sånger i sin undervisning ur ett pragmatiskt perspektiv. Utifrån syftet tog vi reda på vilka typer av sånger förskollärare valde att sjunga i sin undervisning samt motiven bakom valet. LÄS MER

  5. 5. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER