Sökning: "att intervjua lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 424 uppsatser innehållade orden att intervjua lärare.

  1. 6. Bildämnet på gymnasiesärskolan : Lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Erik Zaring; [2023]
    Nyckelord :bildämnet; gymnasiesärskolan; anpassad gymnasieskola; ämneskonception; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på lärares erfarenheter och uppfattningarom bildämnets plats och betydelse inom gymnasiesärskolans undervisning. Studienämnar belysa bildämnets relevans inom, såväl som utanför, själva bildundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Det dubbla uppdraget –    en kvalitativ studie om synen på fritidshemmets uppdrag hos fritidshemslärare och skolledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ida Lindqvist; Emilia Lundberg; [2023]
    Nyckelord :professional role; leisure center; educator; assignment; teacher; school leader; yrkesroll; fritidshem; pedagog; uppdrag; lärare; skolledare;

    Sammanfattning : In our qualitative study, we have described what the after-school teacher and her double roles are about from the perspective of after-school teachers and school leaders. In the introduction and background, we have described the activity of the after-school centre and the role and operation of the after-school teacher. LÄS MER

  3. 8. Alla behöver en lärare som Linda! : Elevers syn på betydelsefulla aspekter i lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Fransson; Nina Stenbjörn; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglig lärmiljö; elevperspektiv; relationellt perspektiv; skolmisslyckande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om faktorer i skolans lärmiljö och vad i dessa som varit framgångsrikt samt vad som bidragit till ett skolmisslyckande i grundskolan ur ett elevperspektiv. Det är viktigt för alla som arbetar i skolan i allmänhet och för specialpedagoger i synnerhet eftersom ett av specialpedagogens uppdrag är att arbeta för att alla elever ska ges möjlighet att lyckas i skolan och en viktig del i detta arbete är att arbeta förebyggande kring lärmiljöns utformning samt att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. LÄS MER

  4. 9. Vad formar en pastor? : En intervjustudie av fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om sin pastorsutbildning på Teologiska Högskolan Stockholm

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Emanuel Bratt; [2023]
    Nyckelord :Theological Education; Ministerial Education and Training; Uniting Church in Sweden; Stockholm School of Theology; Holistic formation; Athens-Berlin; Professional Education and Training; Teologisk utbildning; Pastorsutbildning; Equmeniakyrkan; Teologiska Högskolan Stockholm; Holistisk formation; Aten-Berlin; Prästutbildning; Professionsutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pastorsutbildning och formation genom att intervjua fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om deras upplevelse av vad pastorsutbildningen på THS bidragit till för att formas och förberedas som pastorer. Studien som är kvalitativ och abduktiv relaterar teoretiskt till Benjamin Blooms kognitiva, affektiva och psykomotoriska lärandedomäner som översätts till pastoral kontext för jämförelse av vad utbildningen bidragit till, samt till David Kelseys Aten-Berlin-begrepp för att jämföra pastorernas utbildningsideal med pastorsutbildningens utbildningsform. LÄS MER

  5. 10. Elever som kräver mer : Den största pedagogiska utmaningen som läraren upplever idag. En studie som lägger fokus på beteende -och inlärningssvårigheter hos elever i ämnena engelska och historia.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rima Shbeeb; Naze Almaree; [2023]
    Nyckelord :Svårigheter; elever; skolan; arbetet. Utmaningar. Begreppet.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka eventuella likheter och skillnader lärare i engelska och historia har i arbetet med elever som exponerar inlärnings - eller beteendesvårigheter i skolan. En kvalitativ studie genomfördes genom att intervjua åtta lärare som undervisar i ämnena engelska och historia där respondenterna resonerar om sin egen roll i arbetet med elever som har svårigheter i skolan. LÄS MER