Sökning: "att kartlägga problem hos barn"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden att kartlägga problem hos barn.
1. Icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Smärta hos barn i samband med procedurer i sjukvården är ett vanligt problem som sjuksköterskan hanterar. Hos barn är smärta tydligt kopplat till rädsla och otrygghet. Syfte: Att kartlägga icke-farmakologiska metoder för att hantera procedursmärta hos barn. LÄS MER
2. Complementary porridge based on pearl millet and cow pea : the effect of traditional processing techniques and cooking methods on pasting properties and in vitro starch digestibility
Master-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : In Mozambique, malnutrition in children under 5 years is a serious concern. The condition is thought to be owing to nutritionally inferior diets and improper feeding practices on a mainly cereal-based diet, where porridges from millet- and legume-flours constitute the major staple food. LÄS MER
3. Förebygga nätmobbning : Lågstadielärares perspektiv på skolans förebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Nätmobbning är ett problem som kan leda till flera allvarliga konsekvenser som påverkar ungdomar och deras familjer. De flesta barn och ungdomar använder internet dagligen. Fler och fler barn i ung ålder får egen mobiltelefon eller surfplatta. LÄS MER
4. Attityder avseende amning hos specialistsjuksköterskor på barnavårdscentralen.
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Amning ger en rad fördelar för både barnets och moderns hälsa på kort och lång sikt. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar helamning under barnets första sex månader. Trots det ses en minskning av andel barn som helammas i åldersgruppen noll-sex månader. LÄS MER
5. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD. Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER