Sökning: "att kommunicera med färg"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden att kommunicera med färg.

  1. 1. Unica : Hållbar kosmetika för hotell, resa och hem

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lovisa Granlund; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; Förpackning; Grafisk design; Plastfri livsstil; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Konsumenter stöter på mängder av förpackningar både i butik och via nätet. En förpackning har stor betydelse när det kommer till att återspegla en produkt och ett varumärke. LÄS MER

  2. 2. Sponsorer, klotter eller sammarbete? : En studie om sponsringens influens på svenska elithockeyklubbars visuella identitet utifrån ett designperspektiv.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Jesper Sjölén; Olof Almgren; Pär-Albin Persson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorer; reklamplatser; visuell identitet; SHL; gestaltningsprinciper; hemmatröjor;

    Sammanfattning : Hockey idag är mer än bara en sport och ett tävlingssammanhang, hockey är en marknad som är ekonomiskt både beroende och drivande då klubbarna omsätter flera miljoner kronor per säsong. Detta leder till att företag är villiga att betala mycket pengar till klubbarna för att få exponering i klubbarnas arenor och på lagens matchkläder. LÄS MER

  3. 3. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Sörböna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lina Svärd; [2023]
    Nyckelord :Tofu; Visuell kommunikation; Hållbarhetsmärkningar; Förpackningsdesign; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Idag lever vi på en planet som är hotad av oss människors miljöförstöring. I denna klimatkris står köttindustrin för den största andelen klimatpåverkan inom livsmedelsindustrin. Men intresset för att äta mer vegetariskt och veganskt har ökat sedan 2018 bland konsumenterna tack vare den ökade medvetenheten. LÄS MER

  5. 5. The Sound of Smell : Possibilities for communicating an odor with sound aiding olfactory impairment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Philip Berrez; Carolina Dexwik; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; post covid; olfactory perception; multimodality; foley; sound; smell; olfactory dysfunction; auditory-olfactory cross modality; ;

    Sammanfattning : With covid-19 affecting people's ability to smell, it might be of interest to find multimodal solutions, where other senses could assist someone with an impaired sense of smell to identify an odor. This area of research lacks data since there has not been many studies on this. LÄS MER