Sökning: "att konsumera second hand kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden att konsumera second hand kläder.

  1. 1. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Scott; [2023]
    Nyckelord :modeindustrin; fast fashion; massproduktion; second hand; begagnade kläder; hållbarhet; cirkulär ekonomi; konsumtion; identitet; status; hygien;

    Sammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER

  2. 2. “Jag kommer aldrig använda det här igen.” : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga studenters upplevelser kring värdekonflikter kopplat till sin egna klädkonsumtion och fast fashion.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Mastad; Madeleine Hellström; [2023]
    Nyckelord :Värdekonflikt; klädkonsumtion; fast fashion; hållbarhet; kvinnliga studenter; normativa förväntningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och fördjupa oss i värdekonflikter kopplat till fast fashion, och ta del av hur kvinnliga studenter vid Uppsala universitet konsumerar kläder och förhåller sig till fenomenet. Studien har en fenomenologisk utgångspunkt och utgår från tio informanters perspektiv och upplevelser som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Jag köper väldigt lite kläder och typ bara second hand : En kvalitativ studie om ungdomars hantering av klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Moa Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Coping; Hållbar utveckling; Geografi; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ungdomar i gymnasiet hanterar klimatförändringar och om det finns skillnader mellan ungdomar som har läst geografi i gymnasiet och de som inte har läst geografi i gymnasiet. En kvalitativ metod har använts och data har hämtats in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med elever på samhällsvetenskapliga programmet och naturvetenskapliga programmet. LÄS MER

  4. 4. Vad är det ni har för attityd generation Z? : Varför köper vissa second hand kläder och vissa inte?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elin Borgström; Rebecca Ahlberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Datum: 13 januari 2022  Nivå: Kandidatuppsats I företagsekonomi, 15 hp  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Rebecca Ahlberg Elin Borgström                      (99/05/16)          (97/05/16)  Titel: Vad är det ni har för attityd generation Z? Varför vissa köper second hand kläder och vissa inte.  Handledare: Ulf Andersson  Nyckelord: Second hand kläder, miljö, konsumentbeteende second hand, attityder second hand kläder, hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. Det gröna gapet : En tvärkulturell flerfallsstudie om huruvida konsumenter i Sverige, Ungern och Marocko konsumerar kläder på ett hållbart sätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aya Bolakhrif; Sara Dahlfors; [2022]
    Nyckelord :the green gap; consumer behavior; sustainability; clothes; Sweden; Hungary; Morocco; gröna gapet; konsumentbeteende; hållbarhet; kläder; Sverige; Ungern; Marocko;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har en stor negativ miljöpåverkan. Medvetenheten och intresset av miljöfrågor ökar samtidigt som det finns en ovilja hos konsumenter att köpa hållbara produkter, vilket kallas ”det gröna gapet”. LÄS MER