Sökning: "att lära är nästan som att leka"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden att lära är nästan som att leka.

  1. 1. Brottkärrs förskola – en jämförelse mellan landskapsarkitektens intentioner och hur utemiljön blev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Nils Ekström; [2012]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; barn; förskola; Brottkärr; Klåvavägens förskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i Landskapsarkitektur. Arbetet handlar om tillkomsten av en förskolegård och landskapsarkitektens intentioner jämfört med hur resultatet, den färdiga gården, används av barnen. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennica Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :lek; socialisation; lärande; utveckling; kommunika;

    Sammanfattning : SammanfattningHuvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar somsocial arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. Ett mindresyfte är att se huruvida leken främjar kommunikationen för yngre barn, både den verbala och den kroppsliga. LÄS MER

  3. 3. Användning av lekplatser : en fallstudie i Vänersborgs kommun

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Klara Sunnerdahl; [2008]
    Nyckelord :lekplatser; Vänersborg;

    Sammanfattning : The aim with this report is to investigate what influence the way playgrounds are used throw the case study in Vänersborg, and also to find methods for municipalities to collect information about how playgrounds are used. The methods were observations, interviews with parents and children, a questionary with questions about what playgrounds they used, how often and why they used them and what the children used to do there. LÄS MER

  4. 4. För att lära behövs hela kroppen : En undersökning om, hur och varför ett antal pedagoger erbjuder barnen daglig fysisk aktivitet i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Marjorie Blombrink; Madeleine Hallin; Sandra Kristensson; [2008]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; lärande; hälsa; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Vi är tre blivande lärare med inriktning mot de yngre åldrarna och ser det som viktigt att pedagoger i förskolans och förskoleklassens verksamhet erbjuder barnen daglig fysisk aktivitet, för att gynna deras utveckling, lärande och hälsa. Enligt forskning bör barn för sin framtida livsstil och hälsa röra sig minst en timme om dagen, men nästan två tredjedelar av alla barn och ungdomar i Europa når inte upp till den rekommendationen (Armstrong, 2004). LÄS MER