Sökning: "att läsa högt"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade orden att läsa högt.

  1. 21. Högläsningens effekter för äldre elever : En systematisk litteraturstudie om högläsning som ettdidaktiskt verktyg för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; läsning; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever mot bakgrund av de många goda effekter som den visats ha för yngre elever. För att kunna besvara syftet används två frågeställningar kring vilka effekter högläsningen har för äldre elever samt vilka avgörande faktorer som finns för att de goda effekterna ska uppstå. LÄS MER

  2. 22. Högläsning som metod för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Hermansson Öhrn; Olivia Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; språkutveckling; grundskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, framgår det att eleverna ska ges rika möjligheter att lyssna, samtala, läsa och skriva och därigenom stärka sin tilltro till sin egen språkliga förmåga (Skolverket 2019). En metod som läraren kan använda för att öppna upp för flertalet av de möjligheterna är högläsning. LÄS MER

  3. 23. Lässtrategier i samband med högläsning : Lärarens arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Larsson; Amani Rajab; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; högläsning; läsutveckling; läsförståelse; ordförråd;

    Sammanfattning : Inledning Studies syfte är att undersöka hur lärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning i den svenska skolan. I vår studie utgår vi från två olika frågeställningar där vi ser närmare på hur lärare arbetar med högläsning och även hur lässtrategier används i samband med högläsningen. LÄS MER

  4. 24. Populärlitteraturen i svenskundervisningen : Att ta vara på elevers fritidsläsning av skönlitteratur i gymnasieskolans litteraturundervisning

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Svensson; [2022]
    Nyckelord :populärlitteratur; läsvanor; fritidsläsning; svenskundervisning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på vad för typ av böcker ungdomar väljer att läsa på sin fritid, och varför, för att sedan använda detta resultat i en diskussion kring hur lärare kan ta tillvara elevers fritidsläsning för att öka läsmotivationen. En hypotes som föregick studien var att ungdomar främst läser populärlitterära böcker, vilket också visade sig stämma i min undersökning. LÄS MER

  5. 25. "Du Vet Aldrig Vem Du Kan Stöta På När Du Går In Till Jobbet På Morgonen" : Socialsekreterares upplevelser av hot och våld i mötet med klienten, etablerade rutiner samt stödinsatser från chef och ledning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Sigfridsson; Linnea Vikström; [2022]
    Nyckelord :Socialsekreterare; hot och våld; upplevelse; stöd; rutiner;

    Sammanfattning : Socialsekreterare möter utsatta individer i sitt dagliga arbete och deras arbetsuppgift är att taviktiga beslut för klienten som kan vara avgörande för deras liv. Det kan skapa mycketkänslor för klienten vilket kan göra att de agerar på sina känslor. LÄS MER