Sökning: "att läsa klassiker"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden att läsa klassiker.

  1. 1. "Det finns andra sätt att jobba än att läsa en klassiker rakt upp och ner" : En kvalitativ studie om kreativa aktiviteter i litteraturundervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Betina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; kreativitet; kreativa aktiviteter; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur gymnasielärare arbetar med kreativa aktiviteter i syfte att intressera sina elever för litteraturhistoria. En kvalitativ intervjustudie valdes, där empirin sedan analyserades utifrån tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Rebecca Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; Svenska 1; Skönlitteratur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER

  3. 3. Man kan inte läsa allt : En litteraturstudie om lärares val av klassisk skönlitteratur i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andrén; Erik Juberg; [2019]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenskämnet; klassiker; lärarens val; likvärdig litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Debatten gällande införandet av en litterär kanon i litteraturundervisningen har pågått i media och skolor runt om i landet under de senaste åren. Detta väckte intresset att närmare undersöka hur lärare väljer skönlitteratur till undervisningen, då det idag inte existerar någon formell kanon i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 4. "Varför kör du inte klassiker?" - Lärarstudenter samtalar om elevers läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olof Nordström; Olof Strandberg; [2017]
    Nyckelord :Elevinflytande; Elevintressen; Erfarenhetspedagogik; Klassrumsrelationer; Litteraturval; Läsmotivation; Self-determination theory;

    Sammanfattning : En del av svenskämnets kärna är litteratur och skönlitteraturen har därmed sin givna plats i svenskundervisningen i gymnasieskolan. Dock är inte gymnasieelevers motivation att läsa skönlitteratur på förhand given och lärare gör sitt bästa för att inspirera och motivera sina elever att läsa. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturens plats i svenskundervisningen : En jämförande analys av svenskämnesuppfattningar och skönlitteratur på en svensk och en åländsk gymnasieskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsson; Sigrid Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Intervjuer; Litteratur; Svenskämnesuppfattningar; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studies ansats är att undersöka hur svensklärare verksamma inom två skolsystem ser på skönlitteraturens funktion i svenskundervisningen, och om detta kan säga något om vilka svenskämnesuppfattningar som dominerar på respektive skola. Detta kopplas till den rådande skoldebatten, där den svenska skolan ofta jämförs med den finska gällande elevers resultat, kvaliteten på undervisningen och synen på lärarna. LÄS MER