Sökning: "att läsa skönlitteratur med tonåringar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden att läsa skönlitteratur med tonåringar.

  1. 1. Läslust? : Ett elevperspektiv på läsengagemang vid läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2021]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; fiktionsprosa; engagemang; motivation; läslust; läsintresse; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : I undersökningar såsom PISA framkommer att de allra flesta barn och tonåringar saknar läslust när det gäller läsning i och för skolans svenskundervisning. Dessutom finns en minskning av andelen ungdomar som läser av fri vilja och för att det är underhållande. LÄS MER

  2. 2. "Ja nu hittar hon sin drömprins och de levde lyckliga i alla sina dagar" : En kvalitativ studie av hur förväntningar, sammanhang och erfarenheter styr den skönlitterära läsningen.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Skygebjerg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna uppsats är att tidigare forskning visat att elever läser annorlunda om det finns uppgifter kopplat till läsningen, vilket kan göra att det inte är texten som står i fokus. Tidigare forskning har också visat att tonåringar inte läser lika mycket som yngre gör, samt att det är annat de söker och vill identifiera sig med i texten, de vill ha en utmaning och få möjlighet att ompröva sina föreställningar. LÄS MER

  3. 3. When and what do teenagers read. : A study of teenagers' reading habits.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Maureen Mukwaya; [2012]
    Nyckelord :fiction; reading habits; gender; attitudes; skönlitteratur; läsvanor; genus; attityder;

    Sammanfattning :   Abstract Forskningen syftar till att studera läsvanor hos tonåringar. Frågor att svara på är: När och vad läser ungdomar i skolan? När och vad läser ungdomar utanför skolan? På vilket sätt kopplas skolans läsning med fritidsläsning? Vilka skillnader har iakttagits mellan pojkars och flickors läsning? Kvalitativa intervjuer har använts i denna studie för att samla in uppgifter från de undersökta eleverna, lärare och bibliotekarier. LÄS MER

  4. 4. Läslust och intresse för skönlitteratur i tonåren : Är dagens skolungdomar intresserade av att läsa skönlitteratur?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anna Wachtmeister; [2009]
    Nyckelord :Tonåringar; läsvanor; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I vårt samhälle finns det många sätt att förnöja sig på till exempel, film, dataspel med mera, men trots detta stora nöjesutbud finns det fortfarande många böcker. Ratar dagens ungdomar skönlitterära böcker, framför annan underhållning? Är skönlitteratur främst en del av skolans värld där vissa saker måste göras? Denna undran har resulterat i denna uppsats där jag gör en mikroundersökning av dagens ungdomars intresse för skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur - Ett komplement i det förebyggande arbetet mot mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Celander; [2003]
    Nyckelord :skönlitteratur; mobbning; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : denna uppsats belyser jag hur man med hjälp av skönlitteratur kan förmedla de demokratiska värderingar som skola och samhälle vilar på. Jag försöker förankra mitt uppslag om hur man kan förebygga mobbning i grundskolans senare del i redan väl befästa metoder som Farsta och Stiftelsen friends, samt i förhållande till de normalitetsföreställningar som finns i skolan och i samhället. LÄS MER