Sökning: "att leda aktivitet på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden att leda aktivitet på förskolan.

  1. 1. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  2. 2. “Jag vill att barnen får uppleva lyckan i att vara fysiskt aktiv! - Känna glädjen och stoltheten över sin egen utveckling” : Kvalitativ studie om förskollärares resonemang om fysisk aktivitet kopplat till hälsa och välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Eriksson; Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelseglädje; kasam; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Idén till denna undersökning väcktes tidigare under vår utbildning när vi skrev ett arbete som handlade om den fysiska aktiviteten i förskolan. Vi ansåg det intressant att undersöka i vilken utsträckning den fysiska aktiviteten sker samt hur förskollärare ser på fysisk aktivitet för att främja hälsa och välbefinnande hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med barns fysiska aktivitet och rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Rydström; Emelie Tapper Gussman; [2021]
    Nyckelord :preschool; environment; physical activities; health education; approach; beliefs; language development; förskola; miljö; fysisk aktivitet; hälsoutbildning; förhållningssätt; uppfattning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet och rörelse i den dagliga verksamheten. Forskning visar att barn blir alltmer stillasittande och inaktiva då förskolans verksamhet blir med inriktad på undervisning samt ett ökat införande av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. ”Målstyrda processer sker i alla sammanhang där en lärare tar ett djupt andetag och tänker: Vad vill jag nu?” : En intervjustudie med förskollärare om vad undervisning kan innebära i förskolan utifrån skollagens definition.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Ellen Hördesjö; Alma Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Målstyrda processer; Ledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskapandet om vad undervisning i förskolan kan innebära utifrån skollagens definition av undervisning som målstyrda och lärarledda processer. Frågeställningarna handlar om vad som kan känneteckna målstyrda processer och förskollärares sätt att leda dessa. LÄS MER

  5. 5. Mindfulness i förskolan – Ett normkritiskt utvecklingsarbete med syfte att skapa bättre balans mellan aktivitet och vila i barns kravfyllda vardag

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Jansson; [2017]
    Nyckelord :Aktivitet; Balans; Det kompetenta barnet; Implementering; Krav; Mindfulness; Modern barndom; Normer; Normkritik; Normkritisk pedagogik; Performativitet; Stress;

    Sammanfattning : I dagens samhälle råder det en stark norm kring att barn ska vara aktiva. Aktivitet tillsammans med krav på prestation eller brist på vila och återhämtning kan leda till stress. Jag har själv upplevt den aktiva normen i förskolan och sett ett behov av att skapa balans mellan aktivitet och vila. LÄS MER