Sökning: "att leda arbetslag"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden att leda arbetslag.

  1. 11. Arbetsväxling i skogsmaskinlag

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Kajsa Eklind; [2021]
    Nyckelord :arbetsväxling; Sveaskog; schema;

    Sammanfattning : Att arbeta i skogen kan vara väldigt enformigt, speciellt i en skogsmaskin. Samma repetitiva rörelser, tunga lyft och samma muskler som arbetar utan någon typ av variation i vardagen kan vara fysiskt skadligt då det kan resultera i muskelspänningar, dålig blodcirkulation och belastningsskador medan den begränsade möjligheten till social kontakt och högra krav kan leda till psykiska besvär. LÄS MER

  2. 12. Lärande växer fram : En aktionsforskningsstudie med fokus på utveckling av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Jägstedt; [2021]
    Nyckelord :Collegial learning; communication; co-planning; forced structure; video analysis; Kollegialt lärande; kommunikation; påtvingad struktur; samplanering; videoanalys;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan har genomgått stora förändringar de senaste decennierna. Utvecklingen av läraryrket har gått från att innebära mycket ensamarbete mot att mer och mer innefatta möjlighet till samarbete med kollegor. LÄS MER

  3. 13. "Specialpedagogen i en mer central funktion för att förebygga utåtagerande beteende bland barn i förskolan" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med utåtagerande beteende bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Lindblom; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; främjande arbete; förebyggande arbete; förskola; utåtagerande beteende; prosocialt beteende; förutsättningar;

    Sammanfattning : Inom svensk och internationell forskning framkommer det att utåtagerande bland barn i förskolan är ett omfattande problem där främjande av prosociala beteenden och emotionell kompetens kan hämma utåtagerande beteende. Pedagoger upplever ofta en känsla av otillräcklighet i arbetet med barn i sociala svårigheter och uppger en önskan om ökat specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  4. 14. Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Blad; Malin Hedlund; Ida Särnholm; [2020-01-16]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogik; handledning; arbetslag;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen. Teori: Systemteorin används i denna studie som teoretiskt ramverk med fokus på de centrala begreppen; helhet och delar, relationer, här-och-nu-tänkande, cirkularitet samt möten mellan och inom system. LÄS MER

  5. 15. Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katalina Gravert; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentierad undervisning; Inkludering; Interaktion; Kommunikation; Ledarskap; Relationer; Socialt samspel; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gravert, Katalina (2020). Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER