Sökning: "att leda arbetslag"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden att leda arbetslag.

  1. 16. Förskollärares tolkningar av ledarskapet i förhållande till Läroplanen : Förskollärares ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Nikolov; Patricia Stamenova; [2020]
    Nyckelord :leda; förskolan; förskollärare; undervisning; målstyrda processer; pedagogiskt ledarskap; uppdrag; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskollärarnas kompetens är en förutsättning för kvaliteten i förskolan och relationen mellan kvalitet och utbildad personal ses som högst relevant för att nå de nationella målen (Renblad & Brodin 2012, s.416). LÄS MER

  2. 17. Förskollärarens (o)tydliga ledarskap i arbetslaget : En fenomenografisk studie om uppfattningar gällande förskollärarens ledarskap och ansvar i arbetslaget

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natali Öberg; Josephine Aronsson; [2020]
    Nyckelord :Ledarskap; ansvar; leda; arbetslag; förskollärare; fenomenografi; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker yrkesverksammas uppfattningar om förskollärarens ledarskap i arbetslaget. Förskollärarens ansvar har, i och med Lpfö 18 (Lpfö 18), förtydligats och vägen till ansvar har varit krokig samt har under åren reglerats av statens förordningar om förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 18. Det komplexa ledarskapet : En enkätstudie av förskollärares syn på ledarskap gentemot barngrupp och kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paula Andrea Carretero Gustafsson; Elina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Ledarskap; situationsanpassad ledarskapsteori; enkätstudie; förskola; arbetslag;

    Sammanfattning : Ledarskap inom förskolans verksamhet är ett komplext ämne. Det finns forskning om ledarskap med barngrupp, något som vittnar om att man är överens om att förskollärare ska leda barnen. Hur ledarskapet ska se ut är däremot mer diffust. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares upplevelser av implementeringen av den nya läroplanen : Utmaningar och möjligheter

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Ida Albers; Linda Svennefjord; [2019]
    Nyckelord :challenges; curriculum; implementation; opportunities; preschool teacher; förskollärare; implementering; läroplan; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till ökad medvetenhet om hur förskollärare upplever sig kunna mediera läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) i samband med förändringarna i läroplanen som trädde i kraft den 1 juli 2019, och vilka utmaningar och möjligheter de stött på i samband med implementeringen. Det här var en kvantitativ studie som utgick från ett frågeformulär i ett slutet förskoleforum på Facebook där 56 förskollärare valde att delta. LÄS MER

  5. 20. Utan tvivel är man inte klok : En vetenskaplig essä där jag uppmärksammar och undersöker tvivlet som jag uppleveri min profession som förskollärare

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Carina Ryberg; [2019]
    Nyckelord :Preschool; practical knowledge; doubts; pedagogical documentation; assessment of children; Förskola; praktisk kunskap; tvivel; pedagogisk dokumentation; bedömning av barn;

    Sammanfattning : Working at preschool is not always easy. Meetings between different people, the ability to weigh and assess situations, analyze documentation, have scientific knowledge and, not least, be able to lead a careful and educational teaching that gives all children the conditions to meet curriculum goals are some of the demands placed on us working in preschool. LÄS MER