Sökning: "att lev med ett"

Visar resultat 1 - 5 av 205 uppsatser innehållade orden att lev med ett.

  1. 1. Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om hur förväntningar relaterar till ledarrollens självbild och Work Life Balance

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Lundqvist; Tilde Detterholm; [2024]
    Nyckelord :Ledare; självbild; förväntningar; leading by example; Work Life Balance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetes titel: Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om förväntningars påverkan på ledarrollens självbild och Work Life Balance Seminariedatum: 11 januari 2023 Ämne/kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Tilde Detterholm & Jessica Lundqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Ledare, självbild, förväntningar, leading by example, Work Life Balance Forskningsfråga: Hur relaterar förväntningar till ledarrollens självbild, med specifikt avseende på Work Life Balance? Syfte: Studien avser att bidra med ökad förståelse om hur förväntningar på ledarrollen tar sig uttryck i ledarens självbild samt vilka eventuella effekter dessa får på ledarskapet och Work Life Balance. Metod: Studien antar en abduktiv ansats med en kvalitativ intervjustudie med tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  3. 3. Hur fri är barns fria lek i förskolan? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manal Alkayal; Atallah Yara; [2023]
    Nyckelord :fantasi; fri lek; förskola; lek; lärande; närvaro; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska pedagogers uppfattningar om den fria leken i förskolan och pedagogernas roll i samband med den. Dessutom strävar vi efter att belysa hur pedagogerna uppfattar att den fria leken kan påverka barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  5. 5. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Olménius; Marie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; Language development; KWS; Picture; Preschool teacher; Sign; Sociocultural perspective; Visual support; Alternativ och kompletterande kommunikation; Bilder; Bildstöd; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER