Sökning: "att sälja välgörenhet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden att sälja välgörenhet.

  1. 1. En studie om hur livsmedelsbutiker arbetar för att minska matsvinnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Jerkner; Antonia Welzel; [2020-07-07]
    Nyckelord :Matsvinn; Lagerstyrning; Inköpsplanering; Livsmedelskedjor i Sverige;

    Sammanfattning : Matsvinn är ett globalt problem som bidrar till ett onödigt resursutnyttjande som genererar stora mängder utsläpp av växthusgaser. Detta bekymmer skulle kunna förhindras, eller åtminstone minskas, genom ett arbete på långt lägre nivå, såsom i de enskilda livsmedelsbutikerna. LÄS MER

  2. 2. Minskat matsvinn genom välgörenhet - En studie om matbanker och liknande verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem; Lunds universitet/Ekosystemteknik (CI)

    Författare :Sara Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Matbank; matsvinn; matavfall; välgörenhet; mottagarorganisation; givare; livsmedelsbutik; Technology and Engineering; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Varje år går en tredjedel av all mat som produceras för mänsklig konsumtion till spillo världen över. I Sverige står livsmedelskedjan för en betydande del av landets totala klimatpåverkan. Det onödiga matavfallet, även kallat matsvinn, innebär att miljöpåverkan blir större än vad den hade kunnat vara. LÄS MER

  3. 3. Cause Related Marketing : En strategi för en Rosa framtid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :CAMILLA SJÖBERG; INGRID LUDVIGSON; [2011]
    Nyckelord :cause related marketing; consumer behavior; brands; charitable organizations; marketing; konsumentbeteende; varumärke; välgörenhet och marknadsföring;

    Sammanfattning : I ett samhälle där det råder allt större konkurrens mellan företag och produkter, och då kunderna blir allt mer krävande, har Cause Related Marketing (CRM) blivit något av en unik win-win strategi. CRM innebär att ett företag tillsammans med en välgörenhetsorganisation skapar ett samarbete för att marknadsföra och sälja en produkt för välgörande ändamål och därmed nå ömsesidig vinst. LÄS MER

  4. 4. "Mer jul för pengarna" - En kvalitativ medieanalys av julen i reklamen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arna Jonsdottir Myrdal; Mitra Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :konsumtion; julen; konsumenter; reklam - psykologiska aspekter; reklam i pressen; Metro; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle och konsumerar nuförtiden efter begär och inte efter behov. Vi tror att media har spelat en stor roll i skapandet av detta och vill därför göra en medieanalys grundad i konsumtionsteori. Vi är intresserade av att se hur julen är representerad i media och hur konsumtion är kopplat till högtiden. LÄS MER