Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Bergstedt Bergstedt; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; kommunikation; förskola; högläsning; litteracitet; språkutveckling; de yngsta barnen; litteratur; undervisning; livsvärldsfenomenologi; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Hahne; Madelene Hammarström; [2024]
    Nyckelord :Participation; reading aloude; Preschool teatcher; language development; realization arena; Delaktighet; högläsning; förskollärare; språkutveckling; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskors stöd till livsstilsförändring hos familjer där barn har övervikt och fetma : En kvalitativ studie med Chritical incident techniqe

    Magister-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Charlotte Johansson; Jeanna Lundvall; [2024]
    Nyckelord :BMI; familjefokuserad omvårdnad; levnadsvanor; livstilsrådgivning; ohälsa;

    Sammanfattning : Prevalensen för övervikt och fetma hos världens befolkning har tredubblats mellan 1975 och 2016. Hos den vuxna befolkningen uppskattas 1,9 miljarder ha övervikt varav 650 miljoner har fetma. Motsvarande siffror för barn under fem år som har övervikt eller fetma är 39 miljoner. LÄS MER

  4. 4. Låt maten tysta mun (…?)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Fällgren; Linn Ejerblom; [2023-12-07]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Pedagogisk måltid; Mellanmål Socialt lärande; Sociokulturellt lärandeperspektiv; Fritidshem;

    Sammanfattning : Mellanmålet är en återkommande aktivitet som genom historien på ett eller annat sätt funnits med primärt syfte att mätta barn från hunger. Genom denna studie vill vi däremot lyfta fram att mellanmålet har större potential än så för elevers lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. SJUKSKÖTERSKANS STRATEGIER I HÄLSOFRÄMJANDE MÖTEN MED BARN MED ÖVERVIKT OCH OBESITAS En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elise Jacobson; Anna Rönnegård; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn 6-18 år; hälsofrämjande arbete; obesitas; strategier; sjuksköterskor; vårdnadshavare; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: En stor andel av världens barn är överviktiga och obesa och det är ett stort problem för samhället och de drabbade. Barn och unga med övervikt och obesitas har en stor risk för livslånga komplikationer och kan behöva medicinering och kontakt med sjukvården. LÄS MER