Sökning: "att samtala med barn"

Visar resultat 21 - 25 av 318 uppsatser innehållade orden att samtala med barn.

  1. 21. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yacoub Julia; Amanda Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskola; samtal; boksamtal; miljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Kost som undervisningstillfälle : En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Söderberg; Jennifer Kronsteiner; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska måltiden; kost; sociokulturellt perspektiv; undervisningstillfälle; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur den pedagogiska måltiden används som ett undervisningstillfälle om kost med barnen och hur pedagogerna belyser kostens betydelse för barnen under måltiden. Metod: Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och videoinspelningar som primärt följde pedagogens roll vid den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  3. 23. Alternativ och kompletterande kommunikation : med fokus på flerspråkiga barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Svenaeus; Filippa Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; AKK; scaffolding; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med alternativoch kompletterande kommunikation (AKK) med fokus på flerspråkighet. Studien utgår frånett sociokulturellt perspektiv, där begreppen scaffolding och proximal utvecklingszon ärcentrala. LÄS MER

  4. 24. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  5. 25. Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Gustafsson; [2022-06-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; lågstadiet; sexualitet; könsidentitet; sex- och samlevnadsnormer;

    Sammanfattning : En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. LÄS MER