Sökning: "att samtala med barn"

Visar resultat 36 - 40 av 318 uppsatser innehållade orden att samtala med barn.

  1. 36. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER

  2. 37. Barnmorskors vårdande av gravida kvinnor med övervikt : En metasyntes

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jessica Lövqvist; Hanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :barnmorska; mödrahälsovård; gravida kvinnor; vårdande; vårdrelation; övervikt; högt BMI; metasyntes;

    Sammanfattning : Förekomsten av övervikt och fetma ökar bland världens befolkning, så även bland gravida kvinnor. Gravida kvinnor med övervikt och deras väntade barn har ökade risker att drabbas av komplikationer under och efter graviditeten. LÄS MER

  3. 38. Förskollärares syn på digitala verktyg i högläsningssituationer : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av högläsning och digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maja Elofsson; Hanna Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; digitalisering; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både högläsning som aktivitet och digitalisering nämns i förskolans läroplan, däremot nämns inga konkreta exempel på hur dessa två ska genomföras. Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i förskolan som går att utföra på många olika sätt, bland annat genom boksamtal, dialogisk läsning eller digitalt via digitala verktyg. LÄS MER

  4. 39. Barns språkutveckling i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Eriksson; Madelene Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Interaktion; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter till kommunikation och språkutveckling barn erbjuds i förskolans hall, utifrån pedagogers perspektiv. Hur utformningen av hallens miljö samt hur dokumentation används i denna miljö för att stötta barns språkutveckling. För undersökningen valdes enkätstudie. LÄS MER

  5. 40. Att främja läslust i skolan : En systematisk litteraturstudie om hur skolan kan arbeta för att främja läslusten hos elever i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; Josefine Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsintresse; läsmotivation; undervisning; skolmiljö; 7–9;

    Sammanfattning : Elevers intresse för att läsa är avgörande för hur mycket de läser och hur goda läsförmågor de utvecklar. I Sverige finns en nedåtgående trend bland barn och unga gällande intresset för att läsa och skolan har därför en viktig roll i att främja elevers läslust på alla sätt den kan. LÄS MER