Sökning: "att sarah lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden att sarah lärare.

  1. 1. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER

  2. 2. Läsutveckling hos nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärarens arbete för att utveckla nyanlända elevers läsning i svenska språket i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Silva Almousa; Sarah Muwafaq Saleh Al-Janabi; [2023]
    Nyckelord :anpassning; läsutveckling; likvärdig utbildning; nyanlända elever.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att närmare undersöka hur lärare i årskurs1-3 arbetar för att främja läsutveckling hos nyanlända elever. Studiens syfte inkluderade även att analysera vad lärare i årskurs f-3 anser om nyanlända elevers läsutveckling. Studien baseras semistrukturerade intervjuer med fem lärare i årskursf-3. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskestudenters upplevelser av avatarsimulering vid inlärning av motiverande samtal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sarah Svensson; Alicia Olsson; [2023]
    Nyckelord :Simulering; inlärningsmetod; motiverande samtal; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationen är en grundläggande del inom hälso- ochsjukvården, detta för att bygga en bra relation mellan vårdgivare och patientför att främja patientsäkerhet. Nyexaminerade sjuksköterskor har uttrycktosäkerhet kring att bemöta patienter i deras yrkesroll vilket kan påverkapatientsäkerheten. LÄS MER

  4. 4. Programmering med digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 1–3 : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sarah Nilsson; Ronia Svensson; [2023]
    Nyckelord :digital tool; programming; mathematic teaching; grades 1-3 ; digitala verktyg; programmering; matematikundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick på hur lärare i årskurs 1–3 ser på användandet av digitala verktyg för att främja elevers lärande inom programmering i matematikundervisningen. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  5. 5. Samtalets betydelse för elevers språkutveckling : En kvalitativ studie om lärarens syn på arbetet med högläsning och dialogisk högläsning i grundskolan F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; [2023]
    Nyckelord :read aloud; dialogic reading; language development; qualitative method; sociocultural perspective; högläsning; dialogisk högläsning; språkutveckling; kvalitativ metod; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare beskriver högläsning och dialogisk högläsning i klassrummet och hur de anser att det kan påverka elevers språkutveckling. Syftet är även att ta reda på hur lärare arbetar med högläsning och dialogisk högläsning samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER