Sökning: "att skapa överraskningar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden att skapa överraskningar.

  1. 1. Från ”Hiertskått å hiernbrått” till ”mick-terrorist, lingvist du kallar för ligist” : Rimtekniker i två moderna hiphoptexter och en text av Johan Runius

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sina Sultani; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att göra en kvantitativ granskning av tre texter, nämligen Erik Lundins text ”De ba blev så” (2016), Malcolm Brandins text ”Bredängstil” (2012), och Johan Runius text ”Rimdantz i Fast-lagen” (1713). Dessa tre texter valdes medvetet för dess olika rimflätningar. LÄS MER

  2. 2. Anestesisjuksköterskors omhändertagande av patienter som erhållit icke-depolariserande muskelrelaxantia

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Åsa Borg; Karmen Videll; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att omhänderta patienter som under en operation ska erhålla eller har erhållit icke-depolariserande muskelrelaxantia (IDMR) är för många anestesisjuksköterskor en del av det vardagliga arbetet. Däremot finns det inga entydigariktlinjer på hur omvårdnaden kring en sådan patient ska ske. LÄS MER

  3. 3. Barnkalas flyttar hemifrån : En studie om företags syn på köpeskalas

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Erika Lund; Sofia Stendén; [2015]
    Nyckelord :Commercial; birthday party; children; parents; experiences; Disneyization; McDonaldization; motivation; profitability; Köpeskalas; barnkalas; föräldrar; upplevelser; Disneyization; McDonaldization; motivation; lönsamhet.;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte är att få en djupare förståelse för vad som motiverar företag som erbjuder köpeskalas och hur dessa företag genom värdefulla kundupplevelser och effektiva arbetsprocesser tillfredsställer både barn och föräldrar samtidigt som verksamheten är lönsam. Med koppling till detta syfte har vi valt att använda följande tre forskningsfrågor: Varför motiveras företag att erbjuda köpeskalas? Hur kan företag erbjuda en köpeskalasupplevelse som gör både barn och föräldrar nöjda? Hur bör företag utforma köpeskalaserbjudandet för att vara lönsamma? Metod Vi har valt att ha en kvalitativ metod då syftet med studien har varit att få en djupare förståelse för köpeskalasbranschen. LÄS MER

  4. 4. Väcka intresse genom överraskningar

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Johan Ekelöv; Dick Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Marknadsföring; överraskningsmoment; annonsering; gerillamarknadsföring;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utreda om överraskningsmomentet inom reklamkampanjer gör att de som blivit exponerade lättare kommer ihåg namnet på varumärket. Undersökningsmetoden är kvantitativ och datan samlades in via enkäter. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska strategier för inkludering av barn inom autismspektrat : en intervjustudie av fyra förskollärares erfarenheter

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :Autism; autismspektrat; barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; pedagogiska strategier; TEACCH.;

    Sammanfattning : Utifrån Lpfö98 (Skolverket, 2010) samt Skollagens paragraf 9 (SFS, 2010:800) om särskilt stöd i förskolan, framträder en oklarhet i tillvägagångssättet i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Då oklarhet om hur arbetet med barn i behov av särskilt stöd går tillväga är framträdande, samt att det är förskollärarna som ser och arbetar med dessa barn dagligen, har denna intervjustudie genomförts i syfte att undersöka vilka pedagogiska strategier för inkludering som finns att tillämpa. LÄS MER