Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning av elevers läsförståelseutveckling genom gruppdiskussioner : En litteraturstudie om sambandet mellan läsförståelseutveckling, gruppdiskussioner och formativ bedömning med inriktning mot årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; Helena Nordin; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Gruppdiskussioner; Läsförståelseutveckling; Reciprocal Teaching; Quality Talk;

    Sammanfattning : Det svenska samhället bygger på förmågan att kunna läsa och skriva och läsförståelse är av den anledningen en viktig förutsättning för att bli en delaktig samhällsmedborgare. Bedömning av elevers läsförståelse är många gånger problematisk på grund av dess komplexitet, men samtidigt nödvändig. LÄS MER

  3. 3. Tro och vetande : en undersökning av Ingemar Hedenius religionskritik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Elina Eklund; [2021]
    Nyckelord :religionskritik; ateism; tro och vetande; gudsbegreppet; kristendom; Ingemar Hedenius; Peder Thalén; Johan Lundborg;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet Ingemar Hedenius och hans syn på kristendomen och religion. Dessa två frågeställningar är vad uppsatsen är byggd på. LÄS MER

  4. 4. HAR DU HAJAT VAD VI SKA GÖRA? : En studie om elevers uppfattning om läromedel i slöjdämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Louisa Asplund; [2021]
    Nyckelord :slöjd; läromedel; läroplansteori; grundad teori; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag började skriva den här uppsatsen var att jag under mina verksamma år som slöjdlärare har blivit uppmärksammad på hur olika läromedel kan användas i slöjdundervisningen. Detta gäller både hur lärare använder läromedel som fortbildning samt hur lärarna tillverkar och använder läromedel i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Våga sköljas av vågor : Min process om att skriva en bok med textkompositioner som ska öka välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Brenda El Rayes; [2021]
    Nyckelord :Musikterapi; textkompositioner;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka min process av hur jag kan skriva musik somhjälper människor med stress och oro. Jag kommer att presentera forskning ochkonstnärliga arbeten som ligger till grund för en av mina undersökningsmetoder, att skrivaen arbetsbok med egna kompositioner. LÄS MER