Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matej Buljan; [2024]
    Nyckelord :derivatives; case study; intentions and realisations.; derivata; fallstudie; intentioner och förverkligande.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  3. 3. Effektivisering av logistik och leveranser till byggarbetsplats med hjälp av digitala verktyg

    M1-uppsats,

    Författare :Jacob Andlöw; Ludvig Berg; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Just In Time; Leveranscontainer; Leveranskalender; Leveranskrockar;

    Sammanfattning : Introduktion (och mål) – Denna rapport är utförd av två byggingenjörsstudenter vid Tekniska Högskolan i Jönköping. Studien genomförs tillsammans med Peab Sverige AB och rapportens mål är att undersöka hur det är möjligt att med hjälp av digitala verktyg undvika att flertalet leveranser ankommer till en byggarbetsplats vid samma tidpunkt men även hur det är möjligt att få kontroll över när leveranser ankommer. LÄS MER

  4. 4. Praktiska övningars betydelse i fysikundervisningen : Hur kan praktiska övningar bidra till att synliggöra friktion i årskurs F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Michelle Anjemo; Malin Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Conceptual learning; Discussion; Friction; Learning by doing; Primary school; Begreppsinlärning; Diskussion; Friktion; Lågstadiet; Praktiska övningar;

    Sammanfattning : Studien bygger på en interventionsforskning med syfte att tydliggöra att praktiska övningar bidrar till begreppsinlärning hos elever i lågstadiet. Studiens utformning bestod av en undervisningssekvens innehållande en förkunskapskoll, en praktisk övning, en genomgång med diskussion, följt av ytterligare en praktisk övning. LÄS MER

  5. 5. Handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 : Attityder och tankar om handskrift kontra datorskrift bland lärare och elever på mellanstadiet i skolan 2021.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Frantz; [2021]
    Nyckelord :Handwriting; Typing; Learning to write; Writing for reading; Muscle memory; Fine motor skills; Digital tools; Attitudes; Middle school; Handskrift; Datorskrift; Skrivinlärning; Att skriva sig till läsning; Muskelminne; Finmotorik; Digitala verktyg; Attityder; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 och vilka attityder lärare och elever har till att skriva för hand respektive att skriva på datorn samt fördelar och nackdelar med de båda skrivmetoderna. Empirin har samlats in genom observationer i klassrum och intervjuer med lärare och elever. LÄS MER