Sökning: "att skriva sig till läsning med datorn som hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden att skriva sig till läsning med datorn som hjälpmedel.

  1. 1. Hinder på skrivandets väg till läsning : En studie kring användandet av ASL med datorn som hjälpmedel i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Hjertqvist; Sara Corell; [2015]
    Nyckelord :Digital Literacy; Reading through writing; Att skriva sig till läsning; ASL; IKT;

    Sammanfattning : Den här studien är en kunskapsöversikt där vi undersöker vadforskningen säger om vilka problem som kan uppstå kring införandetoch användandet av ”Att skriva sig till läsning” (ASL) med datornsom hjälpmedel. Vi ser det som ett problem att det finns många skoloroch pedagoger som tar sig an ASL utan att känna till vad forskningensäger om för- och nackdelar med metoden. LÄS MER

  2. 2. Datorn som artefakt : Fyra lärare beskriver sina uppfattningar av metoden skriva sig till läsning

    Magister-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Birgitta Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :Skriva sig till läsning; Arne Trageton; artefakt; sociokulturellt perspektiv; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva fyra lärares uppfattningar om Arne Tragetons metod att skriva sig till läsning i sin undervisning och vilka begrepp som de använder när de beskriver metoden. Den metod som används i studien är kvalitativa intervjuer. Teoretisk grund för studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att skriva sig till läsning med datorn som penna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Ekelund; Frida Fernqvist; [2013]
    Nyckelord :Arne Trageton; Att skriva sig till läsning med hjälp utav datorn; IKT;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är vi människor dagligen i kontakt med IT. De senaste åren har informationstekniken ständigt utvecklas vilket har gjort att vi har fått nya möjligheter att till exempel kommunicera och lära. LÄS MER

  4. 4. "... ett barn behöver alla metoder" : Lärares upplevelse av och inställning till metoder och hjälpmedel i läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Peggy Bolin Johansson; Anna Larsson; [2011]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Hjälpmedel; Lärare; LTG-metoden; Ljudmetoden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ta del av verksamma lärares upplevelse av arbetet med LTG-metoden, ljudmetoden samt metoden att skriva sig till läsning. Likaså är studiens syfte att kartlägga lärares inställning till olika hjälpmedel som finns att använda i läs- och skrivinlärningen såsom läromedel, elevproducerat material, skön- och facklitteratur, medier, populärkultur och IKT. LÄS MER

  5. 5. Att skriva sig till läsning : Med datorn som hjälpmedel i den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jeannie Andersson; [2011]
    Nyckelord :Datorn; IKT; skriv- och läsinlärning; sociokulturell teori; Trageton; whole language; phonics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur Tragetons metod har använts i den tidiga läs- och skrivinlärningen. I uppsatsen har det förts ett resonemang omkring metodens för- respektive nackdelar samt om metoden kan anses vara lämplig för alla elever eller ej. LÄS MER