Sökning: "att slöjda"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden att slöjda.

  1. 1. Att slöjda ute. En kvalitativ enkätstudie om slöjdlärares användning av och uppfattningar om utomhusundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tea Sylwan; [2023-01-25]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Slöjd; Utomhuspedagogik; Didaktik; Autentisk lärmiljö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka slöjdlärares användning av utomhusundervisning, genom vilka platser de använder sig utav och hur, vilka lärandemål de använder sig av och hur de relaterar till kursplanen för slöjd och vilka möjligheter och hinder de ser med utomhusundervisning i jämförelse med i klassrummet. Data samlades in med en kvalitativ enkät, som besvarades av 22 slöjdlärare. LÄS MER

  2. 2. Att slöjda allsidigt och modernt : En processbeskrivning av en terminsplanering i ämnet teknisk slöjd för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Kim Kuuluvainen; [2023]
    Nyckelord :Micro:bit; Processbeskrivning; Programmering; Slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att framställa en produktdriven terminsplanering som allsidigt behandlar det centrala innehållet och samtliga målsättningar inom ämnet slöjd i Läroplanen för den grundläggande utbildningen i Esbo i årskurs 6 (Svenska bildningstjänster, 2015). Ett särskilt aktgivande har riktats mot hur det tämligen nya ämnesområdet programmering kan implementeras i slöjdundervisningen med hjälp av mikrodatorenheten BBC Micro:bit. LÄS MER

  3. 3. Att slöjda för samhällelig förändring?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Simone Wingfors; Bojan Widegren; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; holistisk hållbarhet; postpolitik; antropocen;

    Sammanfattning : “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  4. 4. SHUT UP AND SLÖJDA! : En studie av hur lärare verbaliserar tyst kunskap

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Hanna Skarelius; [2021]
    Nyckelord :Praktiska handlingar; val av tillvägagångsätt; bedömning;

    Sammanfattning : I kunskapskraven för skolämnet slöjd står det att arbetsprocessen och resultatet ska dokumenteras i ord och bild. Här vore det önskvärt att även den praktiska kunskapen kan användas eftersom det elever gör med sina händer och sin kropp i slöjdarbetet också bidrar till att formulera arbetsprocessen och resultatet. LÄS MER

  5. 5. "Det blir att det finns rätt förustättningar" : En kvalitativ studie om hur slöjdlärare agerar i undervisningen för att motivera sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Kristina Hedström; [2021]
    Nyckelord :slöjd; motivation; slöjdsal; verktyg; material;

    Sammanfattning : Slöjd i skolan beskrivs oftast som ett ämne som eleverna uppskattar och där de flesta känner motivation, det är vanligt att eleverna själva beskriver ämnet som roligt. Under en slöjdlektionkan det ändå förekomma elever som sitter sysslolösa och utan motivation till att slöjda. LÄS MER