Sökning: "att stimulera barns språk medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden att stimulera barns språk medvetenhet.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En studie av modersmålets påverkan på inlärning av svenska språket och på språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :sara Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i deras förstaspråk men även svenskan i förskolan, ur förskollärares perspektiv. Även spana efter vilka metoder och arbetssätt förskollärare använder för att stimulera, främja och stödja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Språkstimulerande undervisning i förskolan : En kvalitativ studie och vilka undervisningsstrategier förskollärare använder för att stimulera barns språk genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Björklund; Tina Hornvall; [2022]
    Nyckelord :Children´s literature; emergent literacy; sociocultural perspective; language development and teaching.; Barnlitteratur; social språkmiljö; sociokulturella perspektivet; språkutveckling och undervisning.;

    Sammanfattning : In this study, we present the different teaching strategies that participating preschool teachers describe that they use to stimulate and develop children's language through fiction. We will present what factors influence the selection of fiction at the preschool. LÄS MER

  4. 4. "Ge barnen ett språk" - språkutvecklande arbetssätt i förskolan : Studie om språkutvecklingsplan för förskolorna i Haparanda stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rauni Hentilä; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Kollegialt lärande; Modersmålsstöd; Språkutvecklande arbetssätt; Språkplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa pedagogers erfarenheter kring språkutvecklande arbetssätt i förskolorinom Haparanda kommun samt att bidra med kunskap om detta arbetssätt. Genomtänkta strategierför undervisningen behövs för att stödja och utveckla språkutvecklingen hos alla barn genom enspråkplan som Haparanda kommun har. LÄS MER

  5. 5. Högläsning – Pedagogers medvetenhet efter avslutad kompetensutveckling : En enkätstudie som utgår ifrån Skolverkets Läslyftet ”Läsa och berätta”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Espenholt; Johanna Lundin; [2021]
    Nyckelord :läslyftet; språkutveckling; högläsning; förskola;

    Sammanfattning : Förskolan har en viktig roll när det gäller barns språkutveckling i tidig ålder. Enligt läroplanen för förskolan ska barn ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om texter (Lpfö 18, s. 8). LÄS MER