Sökning: "att ta emot elever"

Visar resultat 21 - 25 av 166 uppsatser innehållade orden att ta emot elever.

  1. 21. ”De kastar orden som vapen och knivar” : Pedagogers reflektioner om elevers normer och kulturer som skapas i det sociala samspelet i resursklasser.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Sakhong; [2021]
    Nyckelord :Keywords: special education; inclusion; semi-structured interviews; sociology of language; vocabulary; norms; culture; social interaction; emotional state; perception; experience.; Nyckelord: Specialpedagogik; inkludering; semistrukturerade intervjuer; språksociologi; språkanvändning; normer; kultur; socialt samspel; affekt; uppfattning; erfarenheter.;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the norms and cultures that are formed in the social interaction between students in need of special support placed in special education classes or equivalent by interviewing educators about their reflections. This study used special education theories as well as theories of language, power and culture. LÄS MER

  2. 22. Mottagande av nyanlända elever : Hur pedagoger och skolan tar emot nyanlända elever i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Tabib; Cassandra Touma; [2020]
    Nyckelord :nyanlända; mottagande; svenskundervisning; kartläggning; arbetssätt; studiehandledning; modersmålsundervisning; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie var att studera hur mottagande och undervisningkan formas för nyanlända elever i årskurs 1. Vi valde att jämföra två grundskolor somär placerade i olika kommuner som skiljer sig åt gällande det mångkulturella. LÄS MER

  3. 23. Textarbete på mellanstadiet : en studie av form, innehåll och förhållningssätt till kamratrespons i år fem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; [2020]
    Nyckelord :Kamratrespons; mellanstadiet; svenskämnet; skrivande; revideringar; texttriangel; systemfunktionell grammatik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka språkliga aspekter som elever i årskurs fem uppmärksammar i varandras texter, hur de formulerar sin kamratrespons och använder sig av kamraternas respons när de reviderar sina texter. I studien belyses även elevers upplevelser av att ge och ta emot kamratrespons. LÄS MER

  4. 24. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2020]
    Nyckelord :Kamratbedömnin g; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (2011, s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  5. 25. “Det ligger på läraren, att berätta för mig vad jag ska kunna” : En kvalitativ studie om elever på gymnasiet och deras syn av kunskapskraven i ämnet Idrott och Hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anton Käck; Kalle Sidén; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever såg på kunskapskraven i Idrott & Hälsa för gymnasiet och vilket innehåll i kunskapskraven som elever upplevde som svåra att förstå. Denna studie hade också till syfte att få fram hur eleverna skulle vilja förändra kunskapskraven och förmedlandet av kunskapskraven så att de blev lättare att förstå. LÄS MER