Sökning: "att undervisa om samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden att undervisa om samhällskunskap.

  1. 1. Metoder och strategier för att undervisa om kontroversiella ämnen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Arvidsson; Alva Nihlgård; [2024]
    Nyckelord :Kontroversiella ämnen; känsliga ämnen; undervisning; metod; strategi; väpnade konflikter; samhällskunskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Ödéhn; [2023]
    Nyckelord :EU; Samhällskunskap; Polity; Policy; Politics;

    Sammanfattning : EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys i samhällskunskap åk 4-6 : En innehållsanalys av de nationella minoriteternas framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Ahlgren Peters; Anton Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aktörskap; läromedel; läroplan; nationella minoriteter; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studies problem är tudelat. Tillgången på läromedel varierar runt om i landet samtidigt som läroboken har en stark ställning bland lärare. LÄS MER

  4. 4. Självständigt arbetei fördjupningsämnet samhällsorientering : Hur upplever elever demokratiundervisningen i samhällskunskap i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gexha Elona; [2023]
    Nyckelord :demokrati; elev; grundskola; lågstadiet; nyanlända; perspektiv; samhällsundervisning.;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka elevers upplevelse av demokratiundervisningen i samhällskunskap? Problem: Effekten det kan ha på hur man blir en delaktig demokratisk medborgare i framtiden. Metod: De ämnesrelaterade sökorden genererade via olika databaser tillförlitliga vetenskapliga artiklar, avhandling med mera för att sammanställa ett resultat. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa om kontroversiella ämnen i samhällskunskap: : En kvalitativ studie av lärares möte med elever i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatma Al-Ganas; Zehra Memic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER