Sökning: "att undervisa svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden att undervisa svenska som andraspråk.

  1. 1. Skapandet av en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Engström; Alicia Fransson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; mellanåren; svenskundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens skolor växer flerspråkigheten sig allt större och i samma takt blir frågan om inkluderande undervisning allt viktigare. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka och sammanställa forskning för att ta reda på vad som skapar och påverkar en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik. LÄS MER

  2. 2. "Det är en rikedom att kunna olika språk" : en kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Charlotte Viklund; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikation; modersmål; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning (2017) visar att flera barn i dagens förskola har en utländskhärkomst och att de är eller kommer att bli flerspråkiga. Granskningen belyser även attförskollärarna saknar specifika kunskaper som riktar sig mot ett språkutvecklande arbetssättnär det kommer till andra språk än svenska. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2023]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; svenska som andraspråk; bedömning; lågstadiet; tidiga skolår; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : I svenska skolor möter vi elever med svenska som andraspråk dagligen. För dessa elever finns det en anpassad kursplan i skolämnet svenska, även om kursplanerna ser relativt lika ut. Däremot läser alla elever utifrån samma kursplaner i de övriga ämnena där språket kan vara avgörande för att klara kunskapskraven. LÄS MER

  4. 4. "Det handlar inte bara om att kunna läsa" : En studie om att stötta andraspråkselevers läsutveckling i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Prim; Klaudia Borsukiewicz; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; avkodning; helklassundervisning; läsförståelse; läsutveckling; ordförråd; stöttning; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka och synliggöra lärares upplevelser av att stötta läsutveckling hos andraspråkselever i helklassundervisning. För att ytterligare fördjupa förståelsen för lärares upplevelser av att undervisa andraspråkselever har vi intresserat oss för vilka framgångsfaktorer och behov lärare ser i den egna verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska som andraspråk : En kvalitativ enkätstudie om lärares förhållningssätt till grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Mirza Cizmic; Charbel Noura; [2023]
    Nyckelord :grammatikundervisning; grammatik; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den svenska läroplanen Lgr 22 förekommer inte termen "grammatik" explicit (Skolverket, 2023). Däremot förekommer andra terminologier som tydligt beskriver grammatiska principer och strukturer såsom språklig struktur, normer och ordföljd. LÄS MER