Sökning: "att utmana elever i särskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden att utmana elever i särskolan.
1. Strukturerad matematikundervisning bland gymnasiesärskolans elever. : Kan det öka elevernas matematiska förmåga?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om de arbetsmetoder som anses vara framgångsrika vid inlärning av elevers taluppfattning hos elever inom den ordinarie grundskolan, även fungerar med elever som har bedömts ha en utvecklingsstörning och då placerats inom särskolan. I detta arbete undersöktes en elev. LÄS MER
2. Kartläggning och utveckling av tidiga aritmetiska kunskaper hos elever i grundsärskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Som lärare i grundsärskolan saknade jag ofta bra undervisningsmaterial till mina elever. Utifrån detta utkristalliserades syftet med studien som är att undersöka om kartläggningsmaterialet MRP – The Mathematic Recovery Programme från ”Early Numeracy” (Wright, Martland & Stafford, 2006) är användbart i grundsärskolan och i så fall vilka delar som lämpar sig att använda i grundsärskolan, samt att se om de uppföljande uppgifterna som rekommenderas ger någon effekt på elever i grundsärskolan. LÄS MER
3. Förtroendefulla relationer i särskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta och undersöka hur och varför några speciallärare i särskolan utvecklar förtroendefulla relationer till sina elever och om speciallärarna upplever att detta kan bidra till att utmana särskoleeleverna kunskapsmässigt. Slutligen är det intressant att utforska hur speciallärarna resonerar beträffande särskolans kritiserade omsorgsfokus i förhållande till ovanstående. LÄS MER
4. Barn som utmanar. Lärares uppfattningar om elever i särskolan med problemskapande beteende
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att i två olika särskoleverksamheter beskriva och tolka pedagogers uppfattningar om problemskapande beteende samt att undersöka om och i så fall på vilket sätt lärarna anpassar undervisningen för elever med denna typ av problematik. Studien är kvalitativ och har en livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER
5. Hur pedagoger möter elever med koncentrationssvårigheter : En studie inom särskola och vuxenutbildning
L3-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna studie har vi valt att utgå ifrån en kvalitativ ansats med djupintervjuer där fem verksamma pedagoger inom särskolan och vuxenutbildning i södra delen av Sverige medverkar. Syftet är att undersöka hur dessa fem pedagoger ser på sin egen roll för hur elev/studerande med koncentrationssvårigheter klarar av sin skolgång. LÄS MER