Sökning: "att uttrycka makt genom språk"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden att uttrycka makt genom språk.

  1. 1. Barnet, bilderna och den alternativa kommunikationen : En diskursanalys av språkstödjande material i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Persson; [2021]
    Nyckelord :Barns rättigheter; språk; kommunikation; AKK; likvärdig förskola; Michel Foucault; diskurs; makt; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Alla barn har inte de förutsättningar som krävs för ett talat språk, vilket gör att alternativa kommunikationssätt krävs för att barnet ska möjliggöras ett redskap och en språklig form för att uttrycka sin mening. Forskning visar att det finns ett stort intresse för att hitta alternativa kommunikationssätt genom språkstödjande material för barn men att fokuset tycks hamna på teknologin och att undervisa om materialet istället för att använda det i kommunikativt syfte. LÄS MER

  2. 2. ”De kastar orden som vapen och knivar” : Pedagogers reflektioner om elevers normer och kulturer som skapas i det sociala samspelet i resursklasser.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Sakhong; [2021]
    Nyckelord :Keywords: special education; inclusion; semi-structured interviews; sociology of language; vocabulary; norms; culture; social interaction; emotional state; perception; experience.; Nyckelord: Specialpedagogik; inkludering; semistrukturerade intervjuer; språksociologi; språkanvändning; normer; kultur; socialt samspel; affekt; uppfattning; erfarenheter.;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the norms and cultures that are formed in the social interaction between students in need of special support placed in special education classes or equivalent by interviewing educators about their reflections. This study used special education theories as well as theories of language, power and culture. LÄS MER

  3. 3. Från deltagande till delaktighet inom övervikt- och fetmaprevention riktad till barn : -En scopingstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lina Hagstrand; [2019]
    Nyckelord :Children; intervention; obesity prevention; participatory research; scoping review; Barn; deltagarbaserad forskning; fetmaprevention; intervention; scopingstudie;

    Sammanfattning : Förekomsten av övervikt och fetma hos barn ökar i världen trots insatser. Studier visar att förebyggande interventioner för barn och unga har blygsam effekt. Deltagarbaserad forskning har visat sig vara ett sätt att hitta hållbara lösningar inom hälsointerventioner. LÄS MER

  4. 4. Vasatidens manliga krigare och husliga kvinna : en analys av historieläroböcker för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Louise Johansson; Karin Snapp; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; historia; Vasatiden;

    Sammanfattning : Inledning: Bakgrunden till denna studie bygger på att läromedel inte längre granskas av staten vilket innebär att lärare har ett större ansvar gällande vilka läroböcker som används. Skolverket (2011) betonar vikten av att undervisningen ska uttrycka och förmedla jämställdhet mellan män och kvinnor samt människors lika värde. LÄS MER

  5. 5. Makt och hierarkier uttryckta genom språket i barns egna lek

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Examensarbetets syfte är att tolka, analysera och beskriva förskollärares uppfattningar om hur barn använderspråket för att uttrycka makt och hierarkier under deras egen lek. I studien har den fenomenografiska ansatsentillämpats för att förstå, analysera och kategorisera förskollärares verbala utsagor. LÄS MER