Sökning: "att utveckla förskoleklass"

Visar resultat 16 - 20 av 224 uppsatser innehållade orden att utveckla förskoleklass.

  1. 16. Matematik och lek i de tidiga skolåren : Lärares beskrivningar av användandet  av lek i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefin Ärlebrand; [2023]
    Nyckelord :Tidiga skolåren; lek; matematikdidaktik; kvalitativ metod; lärarintervjuer; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur lärare i förskoleklass beskriver att de använder sig av lek i matematikundervisningen i förhållande till lärare i årskurs 1. Vidare har undersökningen syftat till att undersöka lärares beskrivningar av den kollegiala samverkan för lek och matematik mellan de olika verksamheterna. LÄS MER

  2. 17. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  3. 18. Bildstöd för läsutveckling : En kvalitativ undersökning om hur lärare resonerar kring bildstöd i läromedel i svenskämnet för förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Matilda Dock; [2023]
    Nyckelord :Pictures; visual aids; learning materials; reading development; reflection; quality assurance; scientific basis; Bilder; bildstöd; läromedel; läsutveckling; reflekrion; kvalitetssäkring; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Forskning visar att bilder och bildstöd är fördelaktiga verktyg för att utveckla  språk- och läsförståelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare  resonerar kring och reflekterar över bilder och bildstöd i läromedel och  material för läsutveckling. LÄS MER

  4. 19. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  5. 20. Det tidiga arbetet med läsinlärning : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder i förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Åhlander; [2023]
    Nyckelord :learning to read; synthetic methods; analytical methods; learning; education; läsinlärning; syntetiska metoder; analytiska metoder; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Läsinlärning är en stor del av undervisningen i ett visst stadium. Lärare arbetar med olika läsinlärningsmetoder i undervisningen för att skapa möjlighet för elever att lära sig läsa. Syftet med denna studie är att ta reda på lärares uppfattningar om syntetiska och analytiska metoder för elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER