Sökning: "att vara en god förebild"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden att vara en god förebild.

  1. 1. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; samhällsorienterade ämnen; lärares reflektioner.;

    Sammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER

  2. 2. Rörelseglädje i förskolan : En studie om förskollärares förhållnings- och arbetssätt till rörelse och rörelseglädje i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nyman; Stina Rudsmark; [2022]
    Nyckelord :rörelse; fysisk aktivitet; rörelseglädje; hälsa; förskola;

    Sammanfattning : Endast 2 av 10 barn når idag upp till den dagliga rekommenderade dosen av fysisk aktivitet (Generation Pep 2021), vilket är en alarmerande siffra som förskolan kan vara med och förändra. En anledning till att barn vill röra på sig är för att uppleva glädje och motivation (Osnes, Skaug & Eid Kaarby 2012, s. LÄS MER

  3. 3. Det specialpedagogiska arbetet i förskolan : En studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alvina Andersson; Romina Effati; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; dilemmaperspektiv; funktionssätt; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; specialpedagogik; tillgänglighet; tillgänglighetsmodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om betydelsen av specialpedagogiska insatser i förskolan genom Nilholms tre perspektiv. Studiens metod är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data från 6 förskollärare och 2 specialpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors uppfattningar och erfarenheter av att förebygga hot och våld inom socialpsykiatri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Norberg; [2022]
    Nyckelord :Hot; våld; socialpsykiatri; sjuksköterskor; bemötande; relation; förebyggande; omvårdnad;

    Sammanfattning : Abstrakt: Det förebyggande arbetet spelar en avgörande roll gällande uppkomst av hot och våldsituationer. Genom att satsa på kompetenshöjande utbildningar av all personal ökar möjligheterna att minska hot och våld. Om personalen känner sig tryggare i sin kunskap och i sitt bemötande kommer det speglas på arbetsplatserna. LÄS MER

  5. 5. Den fysiska rörelsen i förskolan : Förskollärarens uppfattning om dess betydelse för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Fiorino; Karin Sundin; [2022]
    Nyckelord :Fysisk rörelse; förskolan; samspel; delaktighet; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur förskollärarna uppfattar betydelsen av fysisk rörelse i förskolan för barns utveckling och lärande. För att ta reda på det genomfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer där åtta förskollärare deltog. LÄS MER