Sökning: "att vara gnällig"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden att vara gnällig.

  1. 1. ”Att vara gnällig är inte samma sak som kritisk, va?” En kvalitativ intervjustudie utifrån tre svensklärares utsagor och uppfattningar om källkritik och kritiskt tänkande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Johansson; Armando Cremona; [2015]
    Nyckelord :källkritik; kritiskt tänkande; svenskundervisning; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:’Källkritik’ är ett begrepp som fått allt större betydelse i skolan och i läroplanen de senaste åren. Denföreliggande uppsatsens syfte är därför att undersöka tre svensklärares teoretiska och praktiskaförhållningssätt till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. LÄS MER

  2. 2. Fråga mig! Släpp mig inte! -Hur många gånger en våldutsatt kvinna söker sjukvården utan att få frågan om våld och hur blir hon bemött?

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jaana Smed Karling; [2009-04-14]
    Nyckelord :våldutsatta kvinnor; bemötande; sjukvård;

    Sammanfattning : Syfte med studien har varit att undersöka hur många gånger en våldsutsatt kvinna söker sjukvården utan att få frågan om våld. Den andra frågan handlar om hur hon vill bli bemött när våldet uppdagas och hur hon vill att man skall fråga om våld. Nio kvinnor i åldrarna 28-64 intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Bortom schablonen : En kvinnohistorisk analys om läraren i hem- och konsumentkunskap

    Magister-uppsats, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (LHS)

    Författare :Lena de Ron; [2007]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; subjektivitet; poststrukturalism; feminism.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en poststrukturalistisk teori med feministisk perspektiv och har som syfte att förstå och se olika kontexts betydelse för subjektets skapande för läraren i grundskoleämnet hem- och konsumentkunskap (förkortning HK) Genom reflexiva intervjuer med verksamma HK-lärare och med en poststrukturalistisk analys studeras hur lärarnas upplevelser och erfarenheter kan relateras dels till schablonbilden och dels till hur den genom samtida och historiska texter kan förstås. Studien behandlar en existerande bild eller en schablon om hur läraren i hem och konsumentkunskap, förväntas vara och agera. LÄS MER