Sökning: "att vara kreativ"

Visar resultat 1 - 5 av 250 uppsatser innehållade orden att vara kreativ.

  1. 1. Textanalys av matematikläromedel : Utifrån kreativa och imitativa resonemang                                       i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fatma Acaralp; Felicia Sörman; [2021]
    Nyckelord :läromedelmatematik; imitativ; kreativ; resonemang; årskurs;

    Sammanfattning : Enligt den aktuella läroplanen som trädde i kraft 2011, ska undervisningen i matematik skapa förutsättningar för eleverna att använda sig av flera matematiska resonemang. Enligt Lithner (2008, ss. 255–276) finns det två grundläggande resonemang i matematik, kreativt och imitativt. LÄS MER

  2. 2. Skapa kreativt! - Ett undersökande arbete om förutsättningar för kreativt flöde, om att gå från utförande till skapande musikalskådespelare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Alma Bengtsson; [2020-05-11]
    Nyckelord :Kreativitet; intuition; scenisk gestaltning; musikal; skrivande;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag undersökt min egen möjlighet till att vara en skapande konstnär inom fältet musikal, i det här fallet genom textskapande. Min utgångspunkt och drivkraft har varit upplevelsen av mig själv som en ”ickekreativ” konstnär samt vad det gör med mig i min konstnärliga yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Skattepliktens påverkan på coworking : Skatterättsnämndens förhandsbesked och dess inverkan på framtiden för coworking

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande; KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Johan Möller; John Österholm; [2020]
    Nyckelord :Coworking; VAT; Real Estate; Taxability; Coworking; Mervärdesskatt; Fastigheter; Skatteplikt;

    Sammanfattning : De senaste åren har den globala coworkingtrenden nått Sverige och flertal aktörer har etablerat sig på kontorsmarknaden. Efterfrågan på coworking har vuxit i takt med att allt fler företag önskar flexibilitet i sina avtal och att yngre generationer vill arbeta i en innovativ och kreativ miljö. LÄS MER

  4. 4. Pixel art - The Medium of Limitation : A qualitative study on how experienced artists perceive the relationship between restrictions and creativity

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Gustav Samuelson; [2020]
    Nyckelord :Pixel art; digital art; retro games; design;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks huruvida den tekniskt obsoleta konstformen pixelgrafik, eller ”pixel art” fortfarande är ett relevant medium och vilka kvaliteter som gör det till ett självständigt praktiskt hantverk. I en kvalitativ studie intervjuas fyra erfarna pixel konstnärer om deras definitioner av ”pixel art” samt deras egen praktik. LÄS MER

  5. 5. ”Ni har väl skidor med er? Det är två meter djup snö fram till kulturarvet!” : En kvalitativ fallstudie om hur Virtual Reality kan bidra till en ökad tillgänglighet för kulturarv.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism; Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Markus Petersson; Olle Rogemyr; [2020]
    Nyckelord :Virtual Reality VR ; Kulturarv; Tillgänglighet; Autenticitet; Plats; Fysisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Kulturarv som exempelvis hällmålningar, artefakter eller historiska byggnader anses som en värdefull tillgång i det svenska samhället och ska vara tillgängligt för alla. Virtual Reality (VR) är en teknisk innovation som kan göra det möjligt för personer att uppleva kulturarv virtuellt, utan något krav på fysisk förflyttning, genom ett par så kallade VR-glasögon. LÄS MER