Sökning: "att vara kreativ"
Visar resultat 6 - 10 av 293 uppsatser innehållade orden att vara kreativ.
6. Sjuksköterskans erfarenhet av att lindra beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom på geriatrisk avdelning : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är en ökande folksjukdom och nästan alla drabbas av beteendemässiga och psykiska symtom (BPSD) under sin sjukdomstid. Genom personcentrerad omvårdnad och individanpassade åtgärder kan BPSD-symtom förbyggas och lindras. Det är vanligt att äldre med demenssjukdom är i behov av vård på geriatrisk avdelning. LÄS MER
7. Kan bildgenererande AI stötta konstnärer? : En kvalitativ studie om hur bildgenererande AI kan vara stöttande i konstnärers kreativa process
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) tar alltmer plats i människors vardag. Ett område där det nyligen börjat användas i är bildgenerering och konstskapande. Då AI-tekniken inom bildgenerering är ny, har lite forskning gjorts kring hur det kan påverka konstnärer. LÄS MER
8. Överleva underground : en kvalitativ analys av självständiga musiker i det moderna medielandskapet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats undersöker underground-musiker i Sverige och vad som krävs av dem för att nå ut med sin kreativa produkt och engagera sin publik. Genom kvalitativa intervjuer med fyra självständiga underground-artister i olika stadier i sina karriärer är syftet att belysa mediala aspekter av deras vardagliga arbete. LÄS MER
9. Transcreation in Translation : A study of the use and importance of transcreation in the Swedish translations of English marketing slogans
Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : This thesis explores the importance of transcreation in the translation of marketing slogans and how experience is pivotal when translating. The overall aim is to offer an insight into how professional and non-professional translators tackle translation problems in the form of rhetorical devices common to marketing language. LÄS MER
10. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER