Sökning: "att vara lyhörd pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden att vara lyhörd pedagog.

  1. 1. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Söderqvist; Kumlin Svensson Peedu; Linnea Svensson Peedu; [2024-02-29]
    Nyckelord :Viktiga vuxna i barns närhet; alternativa kommunikationssätt och samspel; interaktion; scaffolding; språk; multimodalt lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande : “Jag försöker säga ja till allt som jag kan eftersom ordet nej begränsar barnen”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Blidevik; Mikaela Pilbrand; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; Delaktighet; Utbildning; Demokrati; Förskola; Möjligheter; Utmaningar; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande är en central del i förskolans utbildning och grundar sig i förskolans styrdokument Läroplanen för förskolan (Lpfö, 2018), Barnkonventionen (2009) och Skollagen (SFS 2010:800). Begreppen delaktighet och inflytande är sammanlänkade med varandra men har olika innebörder vilket är viktigt som pedagog att vara medveten om. LÄS MER

  3. 3. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Blomqvist; Emma Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; relationer; förskollärare; förskola; trygghet; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. För barns ”bästa”? : En studie om dem yngre barnens villkor för inflytande och delaktighet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Stuxgren; Kinga Avevin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både Läroplanen för förskolan och Barnkonventionen lyfter barns perspektiv och att barns röster ska bli hörda i förskolan. Med detta i tankarna så valde vi vårt syfte med studien, att undersöka villkoren för de yngre barnens möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Relationellt arbete i förskolan : Förskollärares perspektiv på barns relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Marcusson; Mikaela Frid; [2022]
    Nyckelord :Kamratrelationer; Barns relationer; Trygghet; Förskollärare; Närvarande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares arbete med barns relationer i förskolan, med utgångspunkt i deras beskrivningar. Det är en kvalitativ forskningsansats som bygger på semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Studien tar stöd i det relationella perspektivet. LÄS MER