Sökning: "att vara modig"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden att vara modig.
1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER
2. Processeffektivisering : En kvalitativ studie om anpassningen inom en administrativ stödprocess i samband med implementering av “Lean”
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Modig Machine Tool AB står inför en tillväxtresa där implementeringen av “Lean” blev relevant för att skapa den organisation som krävs för att bemöta en förväntad ökad efterfrågan på deras produkter. Över tid har “Lean” utvecklats från att enbart vara ett sätt för att organisera produktionen till att numera inkludera hela organisationen, däribland de administrativa stödprocesserna. LÄS MER
3. Bland äventyrliga möss, vetgiriga detektiver och förklädda superhjältar : En textanalys av litterära karaktärer i tre populära nutida barnböcker ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie analyseras de tre barnböckerna Musse & Helium: Den hemlighetsfulla världen skriven av Camilla Brinck (2021), LasseMajas detektivbyrå: Musikmysteriet författad av Martin Widmark (2021) samt Handbok för superhjältar: Utan hopp skriven av Elias Våhlund (2021). Syftet med studien är att ta reda på hur flickor och pojkar, kvinnor och män, framställs i några av de mest utlånade skönlitterära böckerna för barn i åldersgruppen 6–9 år. LÄS MER
4. Konsten att berätta : -En fallstudie om narrativ och delaktighet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats behandlar förhållandet mellan medborgardialog och offentlig konst utifrån en statligt ägd satsning vid namn Äga rum: Konst händer som Statens konstråd fick i uppdrag att genomföra. Satsningen syftade till att göra civilsamhället till beställare av offentlig konst och öka den demokratiska delaktigheten. LÄS MER
5. Modig och rädd : En multimodal analys av bilderböcker utifrån maskulint och feminint
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och analysera hur maskulint och feminint gestaltas i bilderböcker som förekom på en förskola. Tidigare forskning belyste att maskulina karaktärer kan gestaltas som modiga, aktiva och problemlösare (Filipović, 2018; Sciurba, 2017) medan feminina karaktärer gestaltas som omhändertagande och passiva (Adams et al. LÄS MER